Kiedy 30 stycznia 2015 roku Capella Cracoviensis dotarła do Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, nikt nie spodziewał się konsekwencji. Wspólne próby, towarzyszące im nagrania, wreszcie koncerty dały – zdaniem krakowskiej orkiestry – „niezwykle satysfakcjonujący, namacalny efekt” w postaci wydawnictwa płytowego zawierającego jeden, niezwykle ważny dla polskiej kultury muzycznej, utwór – „Serenadę na orkiestrę smyczkową” Mieczysława Karłowicza. Tęskną, nieco sentymentalną, momentami mroźną, ale nade wszystko rozrywkową i taneczną.
„Karłowicz serenada 1896” to samodzielnie zrealizowana płyta Capelli Cracoviensis i jednocześnie debiut nowej krakowskiej wytwórni płytowej. Iteratio, bo taka jest jej nazwa, to przedsięwzięcie, które – jak twierdzi CC – „wyznaczy nową jakość na polskim rynku wydawniczym”. To przedsięwzięcie pozwalające Capelli na większą swobodę i otwarte na muzykę klasyczną, niekoniecznie wykonywaną na instrumentach historycznych. Nagrań dokonano w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 30 stycznia – 1 lutego 2015 roku. Materiały wykonawcze Serenady Karłowicza zostały udostępnione przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Próbkę, czyli otwierający „Marsz”, znaleźć można na profilu CC w portalu SoundCloud.
Capella Cracoviensis – „Karłowicz serenada 1896”
1. Marsz
2. Romans
3. Walc
4. Finał
Capella Cracoviensis na historycznych instrumentach
Beata Nawrocka, Zofia Wojniakiewicz, Tomasz Góra, Violetta Szopa-Tomczyk, Agnieszka Świątkowska – skrzypce I
Jadwiga Czepielowska, Adam Pastuszka, Agnieszka Krawczyk, Elżbieta Górka, Natalia Moszumańska – skrzypce II
Jacek Dumanowski, Mariusz Grochowski, Dymitr Olszewski,
Teresa Wydrzyńska – altówka
Konrad Górka, Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Grzegorz Frankowski, Michał Skiba – kontrabas
Maciej Czepielowski – koncertmistrz
Jan Tomasz Adamus – idea
Paweł Szczepanik – koordynacja
Jakob Händel – reżyser dźwięku
Karolina Grzywnowicz, Kuba Rudziński – projekt graficzny