31 Marzec 2016

Warner Music Poland – nowości wydawnicze…

MUZYKA

Źródło: WARNER MUSIC POLAND

Jak poinformowała firma Warner Muisc Polska, na półki sklepowe trafią niebawem reedycje najważniejszej polskiej serii jazzowej w historii: „Polish Jazz”. Nowe wydania ujrzą światło dzienne na CD oraz LP.

Ta – kultowa w pewnych kręgach – seria zawiera 76 albumów wydawanych przez Polskie Nagrania w latach 1964 – 1990 na płytach długogrających. Polskie Nagrania (obecnie pod skrzydłami Warner Music Poland) inaugurują reedycję serii w nowej ekskluzywnej odsłonie. Co kwartał ukazywać się będzie sześć albumów z serii zarówno na płytach CD, jak i winylowych.  Pierwsze albumy to: Krzysztof Komeda Quintet – „Astigmatic”, Ewa Bem with Swing Session – „Be a Man”, Extra Ball – „Birthday”, Andrzej Kurylewicz Quintet – „Go Right”, NOVI „Bossa Nova” oraz Tomasz Stańko „TWET”.

Reedycja została przygotowana z niespotykaną jak dotąd starannością. Polskie Nagrania, według słów przedstawiciela WMP, „zadbały o znakomite, zremasterowane brzmienie, wnikliwe i pasjonujące teksty oraz nowoczesną szatę graficzną, która – nawiązując do oryginału – wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów”. Autorami tekstów do pierwszych płyt są: Jan Borkowski, Tomasz Szachowski, Tomasz Tłuczkiewicz i Michał Wilczyński a redaktorem serii – Paweł Brodowski. Remastering z oryginalnych taśm matek wykonał laureat nagrody Grammy, reżyser Jacek Gawłowski.

Polish Jazz to historia polskiego jazzu, niezwykli ludzie i ich pasjonujące historie, o których mówią komentarze 20-stronicowych książeczek dołączonych do płyt CD (w języku polskim i angielskim), zilustrowane dodatkowo wieloma fotografiami. Podziwiać można pietyzm fotoedytora archiwalnych zdjęć i okładek, Przemysława Pomarańskiego, oraz smak twórcy nowej szaty graficznej, Łukasza Hernika, który zręcznie połączył tradycję z nowoczesnością. Winylowe wersje albumów w gramaturze 180 dostępne będą w sprzedaży od 15 kwietnia. Jest to pierwsza w historii reedycja serii Polish Jazz na płytach winylowych.

„Astigmatic”, płyta nagrana przez Kwintet Krzysztofa Komedy, to dzieło, które stało się fundamentem polskiej sceny jazzu. Nagrana ponad 50 lat temu, niezmiennie określana jest w opiniach znawców, jak i zwykłych fanów jazzu jako jeden z najwybitniejszych albumów nagranych  kiedykolwiek przez polskich muzyków. Tę opinię potwierdzają plebiscyty i ankiety organizowane w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przez programy radiowe (m.in. Program III PR, Program II PR), jak i fachowe pisma („Jazz Forum”). Płyta „Astigmatic” Krzysztofa Komedy niezmiennie dostawała najwięcej głosów.

„Be a Man” to drugi album znakomitej polskiej wokalistki jazzowej Ewy Bem. Jest to najlepiej sprzedający się album winylowy w historii polskiej wokalistyki jazzowej. Jego nakład przekroczył 130 000 płyt. Pierwszych pięć utworów to standardy jazzowe, druga część płyty (winylowa strona B) to sześć piosenek napisanych specjalnie dla wokalistki. Ewie Bem towarzyszy oktet Swing Session, prowadzony przez ikonę polskiego jazzu, Henryka Majewskiego, który jest autorem wszystkich aranżacji. W składzie oktetu usłyszymy również m.in. saksofonistę Henryka Miśkiewicza, a na fortepianie Andrzeja Jagodzińskiego. Gościnnie na płycie pojawia się Zbigniew Wodecki, w piosence „Czy powie mi pan dzień dobry”.

Zespół Extra Ball, to dziecko Jarka Śmietany. Oficjalny debiut grupy miał miejsce na festiwalu Jazz nad Odrą w 1974 roku. W 1976 roku zespół nagrał swój pierwszy album studyjny, zatytułowany „Birthday”. Extra Ball był gorąco przyjmowany przez krytyków: „To jedyna nasza grupa, która może stanąć śmiało za zespołem Zbigniewa Namysłowskiego” („JAZZ” nr 5/1976). Płyta została nagrana w składzie: Jarosław Śmietana (gitara), Władysław „Adzik” Sendecki (fortepian), Jan Cichy (gitara basowa) i Benedykt Radecki (perkusja), Andrzej Olejniczak (saksofon). Album zawiera osiem kompozycji napisanych wspólnie przez Jarka Śmietanę i Władysława Sendeckiego.

Dla fana polskiego jazzu „Go Right” Kwintetu Andrzeja Kurylewicza jest wydawnictwem tak samo znaczącym, jak wydana pod nr XL 001 VII Symfonia Beethovena (pod batutą Witolda Rowickiego). Podczas gdy podobne formacje w Polsce mogły liczyć jedynie na wydanie czwórki lub na udział w Kronikach festiwalowych Jazz Jamboree, Kwintet Kurylewicza nagrał pierwszą w Polsce jazzową płytę długogrającą. Sukces tego wydawnictwa zapoczątkował serię Polish Jazz. Na co dzień Kwintet Andrzeja Kurylewicza chętnie sięgał do amerykańskich standardów, jednakże album „Go Right” jest wypełniony autorskimi kompozycjami członków zespołu (Karolak, Ptaszyn i Kurylewicz).

Płyta „Bossa Nova” to debiutancki album NOVI –  później znanego pod nazwą NOVI Singers. Wydany został w 1967 roku w legendarnej serii Polish Jazz pod numerem 13. Zespół NOVI (New Original Vocal Instruments) był jednym z muzycznych fenomenów lat 60. i 70. W skład grupy wchodzili: Bernard Kawka, lider, Ewa Wanat,  Waldemar Parzyński i Janusz Mych. Wszyscy wokaliści byli również instrumentalistami. Wspólnie stworzyli oryginalny i niespotykany dotychczas styl, piękne i wyrafinowane wokalne harmonie. Na albumie znajdują się oryginalne utwory, skomponowane specjalnie na tę płytę przez członków zespołu: Bernarda Kawkę, Waldemara Parzyńskiego i Janusza Mycha. NOVI zatytułowali swoją pierwszą dużą płytę “Bossa-Nova”. Nie trzeba tego rozumieć zbyt dosłownie. Chodzi tu o ogólny klimat płyty, na której NOVI prezentują cały wachlarz swoich umiejętności. Grupie akompaniują różne składy instrumentalne od kontrabasu z perkusją, poprzez pełną sekcję, flet, wibrafon aż do grupy instrumentów smyczkowych.

„TWET” to czwarta płyta w dyskografii Tomasza Stańki. Trzecia studyjna i trzecia, na której jest liderem. Nagrana w kwietniu 1974 i wydana w tym samym roku przez Polskie Nagrania jako nr 39 serii „Polish Jazz”. Afirmacja kreatywnego żywiołu wolności – free jazz sensu stricte. Dla wielu najlepsza płyta Stańki. Tak wypowiada się o niej sam Stańko: „To była prekursorska płyta, bez niej nie byłoby słynnej ‘Balladyny’, choć ‘Balladyna’ była już napisana i zupełnie inna. Czegoś takiego jak ‘TWET’ nie da się powtórzyć, taką płytę nagrywa się tylko raz.”



Więcej o...
WARNER MUSIC POLAND

Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.

CO W MAGAZYNIE

Czytaj najnowszy numer