„Przystanek Q21, Pabianice”
Trzecie z kolei spotkanie z czytelnikami „High Fidelity” w ramach „Audio Tour de Pologne 2017” miało miejsce w pabianickim salonie Q21. Znany w całej Polsce ma mocną pozycję i – jak się okazuje – wielu przyjaciół. Kiedy dojechałem tam koło 11.30 pokój odsłuchowy był już w znacznej mierze wypełniony, a im bliżej godziny 12.00, kiedy mieliśmy wystartować, tym trudniej było znaleźć kolejne krzesła. Kiedy i one się skończyły, sięgnęliśmy po drewniany postument, na których normalnie prezentowane są produkty (udawał ławkę), pudełko z kolumnami Pylona, które miały być losowane pod koniec imprezy, a i tak część gości musiała stać lub siedzieć na podłodze. Jest duch w narodzie!
Każde takie spotkanie uczy mnie czegoś nowego, dlatego tym razem nieco zmodyfikowałem listę nagrań i podzieliłem warsztaty – bo taki charakter ostatecznie przyjęły te spotkania – na cztery części. Pierwsza była rozmową o punkcie odniesienia dla audio, w czasie której prezentowałem różne nagrania, w których najważniejszy był wokal, część dotyczącą ustawiania kolumn, w czasie której zmienialiśmy kąt dogięcia kolumn i dyskutowaliśmy wpływ tych działań na dźwięk. Po krótkiej przerwie opowiedziałem o tym, dlaczego uważam format Compact Disc za całkowicie wystarczający – w tym czasie posłuchaliśmy kilku płyt CD-R z materiałem nagranym w studiu masteringowym, po czym porównaliśmy je z tym samym materiałem, ale wytłoczonym w formie regularnych dysków Compact Disc. I wreszcie omówiłem rolę producenta, wskazując na kilku przykładach jak wpływa ona na dźwięk.
Przed prezentacją panowie z Pylon Audio, przede wszystkim główny inżynier, pan Marek Kostrzyński, omówili specyfikę kolumn, na których odtwarzaliśmy muzykę, a Artur Mierzwiak – właściciel salonu Audiopunkt i dystrybutor marki Soul Audio – powiedział kilka słów na temat odtwarzacza CD i wzmacniacza, z którego korzystaliśmy. Po raz pierwszy graliśmy muzykę za pośrednictwem wzmacniacza SA710 o mocy zaledwie 10 W na kanał. W normalnych warunkach byłaby to moc całkowicie wystarczająca, ale pominęliśmy fakt, że Emeraldy HF mają impedancję 4-omową, przez co są nieco byt wymagające jak na tego typu – praca w analogowej klasie D – konstrukcję i w czasie mocniejszych fragmentów układ zabezpieczający wyjście wzmacniacza na chwilę go mutował. Początkowo sądziliśmy, że to sprawka odtwarzacza CD i dopiero jeden z uczestników spotkania zauważył, że chodzi o wzmacniacz. Lekkie przyciszenie siły głosu rozwiązało problem.
Problemem, którego ostatecznie rozwiać się nie udało; zbyt krótki okazał się czas, jaki przeznaczyliśmy na spotkanie. Zaplanowaliśmy je na dwie godziny, a po trzech można było jeszcze wiele powiedzieć. Z bólem serca musiałem jednak zakończyć warsztaty – ostatecznie i tak przedłużyliśmy imprezę o ponad godzinę. Następnym razem od początku zarezerwujemy sobie więcej czasu :)
Chciałbym bardzo podziękować wszystkim, którzy przyszli na spotkanie, mam nadzieję, że bawiliście się państwo równie dobrze, jak my. Do zobaczenia na następnym przystanku „Audio Tour de Pologne 2017”, który będzie miał miejsce 26 sierpnia 2017 w warszawskim salonie Audiopunkt.
Wojciech Pacuła
„High Fidelity”
Redaktor naczelny
Czas:
8 kwietnia 2017
12:00
Miejsce:
Salon Q21
ul. Reymonta 12
95-200 Pabianice
Personel:
Mateusz Jujka, Marek Kostrzyński – Pylon Audio
Artur Mierzwiak – Audiopunkt, Soul Note
Prowadzący:
Wojciech Pacuła – „High Fidelity”
Program:
Część pierwsza
– Audiofeels, „UnCovered”, Penguin Records 5865033, CD (2009) [1]
Punkt odniesienia: głos
– Frank Sinatra, „Sinatra Sings Gershwin”, Columbia/Legacy/Sony Music Entertainment 507878 2, CD (2003) [2]
– Peter, Paul and Mary, „In The Wind”, Warner Bros. Records/Audio Fidelity AFZ 181, „Limited Edition No. 0115”, SACD/CD (1963/2014) [1]
– Depeche Mode, „Personal Jesus”, Mute Records Ltd/Sire/Reprise 21328-2, maxi SP CD (1989) [5]
– Sohn, „Tremors”, 4AD/Hostess CAD3403CDJ, CD (2014)
Ustawiamy kolumny
– Portishead, „Dummy”, Go! Disc Limited/Universal Music Company [Japan] UICY-20164, SHM-CD (1994/2011) [8] lub [11]
– Sting, „All This Time”, A&M Records 212354-2, maxi-SP CD (1991)
– Michael Jackson, „Thriller. 25thAnniversary Edition”, Epic/Sony Music Japan EICP-963-4, – CD+DVD (1982/2008) [5] lub [6] LUB
– Ed Sheeran, „Divide”, Asylum 5859002, „DeLuxe”, CD (2017) [4]
Część druga
– „MJ Audio Technical Disc vol.6”, Seibundo Shinkosha Publishing, MJCD-1005, CD (2013) [13]
Compact Disc Forever
– Rosemary Clooney, „Rosemary Clooney sings Ballads”, Concord/Stereo Sound SSCDR-007, „Flat Transfer Series”, CD-R (1985/2016) [2]
– Polish Jazz Quartet, *Polish Jazz Quartet**, Polskie Nagrania „Muza”/Warner Music Poland, „Polish Jazz | vol. 3”, Master CD-R (1965/2016)
– The Oscar Peterson Trio, „We Get Request”, Verve/Lasting Impression Music LIM K2HD 032, K2HD Mastering, „24 Gold Direct-from-Master Edition UDM”, CD-R (1964/2009)
Rola producenta
– Depeche Mode, „Ultra”, Mute/Sony Music Labels SICP-30543, Blu-spec CD2, (2007/2014) [2/6]
– Nirvana, „In Utero”, Geffen GED 24536, CD (1993) [4]
– T.Love, „T.LOVE”, Pomaton 95907372, 2 x CD (2016) [1]
– Mark Hollis, „Mark Hollis”, Polydor 537 688-2, CD (1988) [4]
– Anita Lipnicka, „Vena Amoris”, Mystic Production MYSTCD 244, CD (2013) [12]
Poprzednie spotkania:
Audiotrendt, Kraków (więcej TUTAJ)
Premium Sound, Gdańsk (więcej TUTAJ)
Wykorzystane zdjęcia są własnością salonu Q21.