Firma Sennheiser zaprezentowała kosztujący ok. 50 000 euro (ok. 200 000 zł) budowany w całości w Niemczech system słuchawkowy HE 1, który – jak twierdzi producent – „łączy w sobie wyjątkową koncepcję budowy wzmacniacza z niezwykle starannie do-branymi materiałami oraz najwyższą jakością wykonania”.
Budowa high-endowych słuchawek, których brzmienie jest tak niesamowite, że czujemy się tak, jak byśmy byli w sali koncertowej, a także tworzenie wrażeń akustycznych, które przewyższają wszystko to, co było dotychczas możliwe do usłyszenia – to wizja
i motto Sennheiser. Na przełomie lat 1990/1991 marka osiągnęła dokładnie to. Wówczas Sennheiser zwrócił uwagę całego świata audio inżynieryjnym dziełem sztuki, w którym zburzono wszystkie wcześniejsze koncepcje i wyeliminowano ograniczenia w skuteczności pracy słuchawek. Orpheus stał się jedną z ważniejszych ikon branży audio. W nowym Orpheusie starano się pójść krok dalej. „Przedstawiając model Orpheus, ponownie
przesuwamy granice i udowadniamy, że kolejny raz ustanawiamy nowe punkty odniesienia w zakresie doskonałości dźwięku i zmieniamy przyszłość świata high-endowego audio.” – powiedział Daniel Sennheiser, prezes firmy i wnuk założyciela.
Mając na względzie stworzenie następcy kultowego produktu, który będzie stanowił referencyjny produkt dla całej branży, Sennheiser niestrudzenie pracował nad innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, konsekwentnie wykonując kolejne testy wcześniej zastosowanych koncepcji akustycznych z wykorzystaniem wszystkich nowych i obecnie dostępnych rozwiązań w celu wybrania optymalnych materiałów. Efekt zadowolił wszystkich pracujących przy tym projekcie. „Jesteśmy niezwykle
dumni z tego absolutnie wyjątkowego produktu”, powiedział dr Andreas Sennheiser, drugi z braci–prezesów firmy. „Orpheus pokazuje możliwości naszej firmy w zakresie innowacji i stanowi wyraz wspólnego zaangażowania wszystkich naszych pracowników w dążeniu do perfekcyjnego dźwięku”.
Sercem wzmacniacza jest osiem lamp elektronowych, które przetwarzają sygnał wejściowy. Z powodu ich wrażliwości na zakłócenia odbierane za pośrednictwem powietrza, obudowa została zrobiona z marmuru Carrara, a moduł wzmacniacza
jest zawieszony w niej niezależnie. Same lampy mają oddzielną obudowę, której konstrukcja została opatentowana. W jej skład wchodzą dodatkowe bańki ze szkła kwarcowego, które doskonale ekranują od otoczenia. Za stopniem wzmacniacza lampowego znajduje się opatentowany stopień wzmacniacza o ultra wysokiej charakterystyce impulsowej, który jest bezpośrednio zintegrowany z nausznikami. Wynik takiego połączenia jest imponujący: wzrost
efektywności o 200% w porównaniu do innych produktów. Sennheiser lokuje koncepcję nowego wzmacniacza w klasie, którą specjaliści audio określa-ją jako Cool Class A. W zakresie niskich
częstotliwości, Cool Class A zapewnia moc klasy A przy każdej głośności. W przypadku pasma częstotliwości wysokich oraz
ultrawysokich, wzmacniacz przełącza tryb swojej pracy z klasy A do zwykłej klasy AB. Następuje to jednak tylko w przypadku, gdy odsłuchiwany materiał będzie zawierać bardzo nietypowe spektrum częstotliwości. „Cool Class A to znakomite rozwiązanie: sygnał muzyczny jest reprodukowany bez zniekształceń, a słuchawki nie przegrzewają się”, powiedział Axel Grell, Portfolio Manager Audiophile w firmie Sennheiser. „Przeprowadziliśmy bardzo obszerne analizy sygnału oraz liczne próby odsłuchowe, a także szczegółowe testy w celu precyzyjnego określenia, jak wysoki powinien być poziom natężenia prądu dla danej częstotliwości, aby osiągnąć ten niesamowity rezultat”.
Każdy z ponad 6000 elementów był dobrany bardzo starannie, a ich właściwości akustyczne były skrupulatnie oceniane, aby po znalezieniu optymalnej konfiguracji połączyć je w całość. Procesy, jakie zostały wybrane do wytworzenia poszczególnych elementów, także były dobierane w ten sposób. Zdecydowano się na użycie membran o precyzyjnej grubości 2,4 mikrometra, które pokryto powłoką platyny specjalnie opracowaną metodą. Dzięki zastosowaniu unikalne-go systemu przetwornika, nowy Orpheus ma pasmo przenoszenia w zakresie od 8 Hz do ponad 100 kHz. Jest to zakres częstotliwości, który znacznie przekracza możliwości ludzkiego słuchu. Niemniej tak ekstremalnie szeroki zakres charakterystyki częstotliwościowej ma określony wpływ na wrażenia słuchowe, ponieważ sprawia, że w zakresie częstotliwości, które docierają do słuchacza, dźwięki w słuchawkach są praktycznie pozbawione zniekształceń. Dla częstotliwości 1 kHz i przy ciśnieniu akustycznym wynoszącym 100 dB, całkowite zniekształcenia harmoniczne systemu słuchawkowego wynoszą zaledwie 0,01%. Oznacza to, że dźwięki źródła audio są reprodukowane ze znacznie większą wiernością i bardziej szczegółowo w porównaniu do wszystkich innych produktów w świecie audio.
Orpheus może współpracować z bardzo szerokim zakresem źródeł analogowego oraz cyfrowego sygnału audio. Oprócz wejść symetrycznych, system słuchawek posiada również niesymetryczne gniazda wejściowe. Odbierane sygnały są zmieniane w postać
symetryczną przed ich dalszym przetwarzaniem. W celu przekształcenia sygnału cyfrowego w sygnał analogowy, system Orpheus wykorzystuje chip ESS SABRE ES9018– układ scalony będący referencyjnym modelem w dziedzinie konwerterów
cyfrowo-analogowych. Łącznie znajduje się tu osiem konwerterów audio, które pracują z rozdzielczością 32-bitową i z maksymalną częstotliwością próbkowania wynoszącą aż 384 kHz lub też z sygnłami DSD (do 5,6 Mhz włącznie) w przypadku symetrycznych sygnałów analogowych. Układy elektroniczne zostały zoptymalizowane pod kątem w pełni symetrycznej konstrukcji systemu Orpheus. Po wciśnięcia kontrolera głośności, wszystkie kontrolery na ścianie przedniej powoli wysuwają się z obudowy, zanim lampy elektronowe z ich osłonami ze szkła kwarcowego uniosą się nad podstawą i zaczną świecić. Na koniec szklana osłona zostaje automatycznie podniesiona, pozwalając na wyjęcie słuchawek. „Naszym celem było też zapewnienie zmysłowych doświadczeń przy wykorzystaniu najwyższej jakości materiałów” – mówi Axel Grell. Marmur, który wybrano na obudowę wzmacniacza, pochodzi z Carrary we Włoszech i jest to ten sam gatunek marmuru, który Michał Anioł wykorzystywał do tworzenia swoich rzeźb.
Orpheus został opracowany w głównej siedzibie firmy Sennheiser w Niemczech i będzie tam również produkowany. Referencyjny system Orpheus będzie dostępny na rynku od połowy 2016
roku, a jego cena będzie wynosić około 50 tysięcy euro. Jego polska premiera została przewidziana na targi Audio Video Show 2015, które odbędą się w dniach 6-8 listopada tego roku. Firma Sennheiser zajęła miejsce na Stadionie Narodowym w loży VIP nr 101.