Przetwornik cyfrowo-analogowy C.E.C. DA53N Cena: 4950 zł Dystrybucja: RCM Kontakt: ul. Matejki 4, 40-077 Katowice Tel: (32) 206-40-16, (32) 201-40-96 Fax: (32) 253-71-88 e-mail: rcm@rcm.com.pl Strona producenta: C.E.C. Tekst: Wojciech Pacuła |
Jak podaje na swoich stronach internetowych polski dystrybutor firmy C.E.C., DA53N to przetwornik cyfrowo-analogowy (D/A), zbudowany w układzie dual-mono. Zastosowano w nim dwa niezależne przetworniki PCM1796, po jednym na kanał. Część analogowa to stopień wyjściowy LEF pracujący w układzie single-ended w klasie A, bez pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego. Użytkownik ma możliwość samodzielnej regulacji parametrów przetwarzania sygnału. Możliwe jest włączenie ditheringu, oraz dodatkowego filtru zmiękczającego sygnał. Dostępne są trzy tryby próbkowania (standard x2 i x4). Przetwornik wyposażono w komplet wyjść analogowych (symetryczne XLR, oraz niesymetryczne RCA). Sygnał do przetwornika można dostarczyć ze źródeł cyfrowych wyposażonych w wyjścia optyczne (TOSLINK), elektryczne RCA, oraz elektryczne AES/EBU (XLR). Możliwa jest również współpraca ze źródłami, w których sygnał cyfrowy wyprowadzany jest za pomocą złącza USB. DA53N wyposażono również we wzmacniacz słuchawkowy z regulacją poziomu wyjściowego. Ponieważ testowałem wcześniej chyba wszystkie pozostałe produkty tej japońskiej firmy z serii „mini”, czyli te małe, wiedziałem, że pod produkowanymi w Chinach obudowami mieści się sporo ciekawej technologii i że dźwięk jest bardziej niż obiecujący. Szczególnie do gustu przypadł mi ostatnio wzmacniacz słuchawkowy HD53N, bliźniaczo podobny do testowanego przetwornika, który testowałem do „Audio”. Dźwięk był zaskakująco dojrzały, a jakość wyposażenia przekraczała wszelkie wyobrażenie o wzmacniaczu słuchawkowym. Nic więc dziwnego, że to on, z HD800 Sennheisera, był dla mnie objawieniem tego, składającego się z kilku urządzeń, testu. DA53N też jest świetnie wyposażony – jak wspomniałem na początku, mamy w nim wiele wejść, w tym dwa USB – klasyczne z tyłu (typ B) i mini-USB (typ A) z przodu, jest wzmacniacz słuchawkowy, a nawet można regulować sygnał wyjściowy (w domenie analogowej). Czym więc jest to urządzenie? Trudno na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ tak naprawdę są to trzy produkty w jednym: przetwornik D/A, przedwzmacniacz oraz wzmacniacz słuchawkowy. Sama firma kładzie jednak nacisk na to pierwsze i to pod tym kątem został przeprowadzony test. Zresztą, jeśli przyjmiemy, że standardem dla CD jest napięcie wyjściowe DAC-a lub odtwarzacza CD na poziomie 2 V RMS, to jeśli nawet regulowane jest w nim napięcie, to jest to nic innego, jak odtwarzacz CD/DAC z regulowanym wyjściem, a nie z przedwzmacniaczem. A w DA53N napięcie wyjściowe (dla RCA) wynosi dokładnie 2 V RMS. Dodam jeszcze, że do połączeń USB użyłem nowego kabla Wireworld Ultraviolet 6. ODSŁUCHPłyty wykorzystane w teście:
Test ten przeprowadziłem nieco inaczej niż zwykle, chcąc trochę uciec od rutyny. Słuchałem bowiem w krótkich przełączeniach poszczególne płyty i tak też, na gorąco, zapisywałem wrażenia. Do porównania użyłem mojego nowego Lektora Ancient Audio (jeszcze nie wiem, jak się będzie nazywał), który pracował także jako napęd. Podłączenie starego odtwarzacza DVD Pioneera dało dobre rezultaty, jednak bez dwóch zdań dźwięk był lepszy z dobrym transportem. Dobrą chwilę spędziłem też przełączając między dwoma filtrami oversamplingu i upsamplingiem. Jak dla mnie, bez cienia wątpliwości, najlepszy dźwięk był w tym ostatnim ustawieniu – był pełniejszy, cieplejszy, po prostu bardziej mi się podobał. Wprawdzie w instrukcji obsługi czytamy, że przy upsamplingu wzrasta jitter (co zrozumiałe) i jeśli mamy dobry napęd, to warto wypróbować inne ustawienia, jednak dla mnie, nawet z Lektorem lepiej było ze święcącym się na wyświetlaczu napisem „UPS”. Frank Sinatra My Way Tomasz Stańko Dark Eyes Porcupine Tree The Incident |
Urządzenie w cichszych fragmentach zachowywało się fantastycznie, jak znacznie droższy przetwornik, pokazując ładną głębię i barwę. Przy zagęszczeniu akcji, przy lekkiej kompresji dźwięk był jednak nieco bardziej chaotyczny, nie było wyraźnej różnicy w ustawieniu na scenie instrumentów słyszanych z tego samego kierunku (jak np. głos i poddany obróbce, z długim pogłosem wokal pod nim). Tak jednak zdarza się z każdym niedrogim urządzeniem cyfrowym i pod tym względem tanie gramofony radzą sobie lepiej, bo choć także nie są specjalnie rozdzielcze, to zachowują specyficzną barwę każdej płyty, przez co wszystko „porządkują”. To jednak problem nie tego CEC-a, a techniki generalnie cyfrowej. Za te pieniądze nie znajdziemy jednak lepszego dźwięku, a raczej gorszy. CEC wciąż zachował bowiem ogólną kulturę dźwięku i prezentował znakomitą dynamikę. Muse The Resistance Hank Mobley Soul Station DA53N jako wzmacniacz słuchawkowy I na sam koniec dwa słowa o wejściu USB. Choć instrukcja mówi o tym, że przez USB można do CEC-a przesyłać dźwięk o wysokiej częstotliwości próbkowania, to mnie się to jednak nie udało. Korzystam przy takich próbach z mojego laptopa HP Pavilion Entertainment PC i odtwarzacza Foobar 2000. Nigdy wcześniej nie miałem z tym problemu, jednak tym razem dźwięk z każdego źródła był poddany downsamplingowi do 48 lub 44,1 kHz. Dopiero rzut oka do instrukcji potwierdził, że nie ma innej możliwości. Myślę, ze brak możliwości przesyłu plików HD to błąd. Opisując dźwięk z USB mogę więc mówić tylko o plikach zripowanych z płyt CD. Dźwięk jest z nimi przyjemny, znacznie lepszy od tego z Cambridge Audio DacMagic. Nie ma denerwujących podbarwień, jest gładki i tylko słabsza dynamika pokazuje, że to nie był priorytet konstruktorów. Bardzo fajnie zagrały natomiast płyty DVD 24/96 przez wejście koaksjalne. W czasie testu nie miałem do dyspozycji urządzeń, które wypuszczałyby sygnał 192 kHz, ale szybko powinny się pojawić i nadarzy się okazja przetwarzania sygnału z płyt Blu-ray. BUDOWAPrzetwornik DA53N to niewielkie urządzenie, zapakowane w – produkowane w Chinach – obudowy z aluminium. Urządzenie ma bardzo niski profil, jednak na przedniej ściance udało się pomieścić całkiem sporo elementów. Po prawej stronie mamy gałkę siły głosu, potem wyświetlacz z lustrzaną szybką, obok trzy guziczki filtrów i wyboru wejścia, gniazdo słuchawkowe, wejście USB (mini-B) oraz wyłącznik sieciowy. Tył też jest pełny. Jest tam stereofoniczna para wyjść RCA, para XLR, a obok przycisk, którym zmieniamy tryb pracy urządzenia – wyjście ma sygnał stały, albo zmienny – do zmiany poziomu służy gałka na przedniej ściance. I są jeszcze, oczywiście, wejścia cyfrowe – USB (typ B), TOSLINK, RCA oraz AES/EBU. Wejście USB 1.1 przyjmuje tylko – jaka szkoda! – sygnał do 48 kHz. Na szczęście RCA i AES/EBU zaakceptują sygnał wysokiej rozdzielczości aż do 192 kHz! Super! I tylko wejście optyczne ma limit 96 kHz. Obok jest jeszcze gniazdo sieciowe IEC. Układ elektroniczny zmontowano na jednej, dużej płytce drukowanej. Podstawą są duże moduły 1798-CI firmy CC tech, gdzie jest i konwersja I/U, i wzmocnienie, i układ regulacji siły głosu. Przed nimi widać dwa, bardzo ładne przetworniki D/A Burr-Browna PCM1796. Na wyjściu widać jeszcze styczniki. Wejścia cyfrowe są traktowane dwojako – na przy wejściach USB (dla każdego osobno) zamontowano układy odbiorników Burr-Browna PCM2707. To także przetworniki D/A, ale tutaj korzysta się tylko z odbiornika. To nie jest zbyt dobry układ i to dlatego nie możemy do niego wysłać sygnału hi-res. Dodajmy jeszcze, że sygnał z wejść cyfrowych jest przesyłany do odbiornika AKM AK4115, który ma wbudowaną pętlę PLL – układ charakteryzuje się bardzo niskim jitterem. CEC posiada układ upsamplingu – zrealizowano go, jak zwykle dla tej firmy, na układzie AKM AK4125. To asynchroniczny upsampler 24/192, bardzo ładny. Co ciekawe, jak czytamy w materiałach CEC-a, upsampler w DA54N pracuje tylko z wartością 96 kHz. Najwyraźniej wybrano tę częstotliwość w odsłuchach. Zasilacz jest impulsowy, ale ma osobne sekcje dla części analogowej i cyfrowej. Napięcie jest dodatkowo filtrowane przy układach, które są przez nie zasilane, ale to zawsze zasilacz impulsowy, a nie liniowy. Dane techniczne (wg producenta)
Częstotliwość próbkowania wejścia: Pobierz test w PDF |
||||||||
g a l e r i a
|
System odniesienia
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity