Wkładka gramofonowa MIYAJIMA LABORATORIES KANSUI
Testowana wcześniej wkładka Shilabe tego maleńkiego, japońskiego producenta była doskonała. Miała ciepły, przyjemny dźwięk o wysokim nasyceniu szczegółami. I kiedy wydawało się, że to swego rodzaju szczyt możliwości pojawiła się Kansui. Jeszcze lepsza, jeszcze bardziej angażująca, z jeszcze piękniejszym dźwiękiem. A przy tym przyjaźniejsza dla gramofonu i winylu, bo wymagająca mniejszego nacisku i mająca większą podatność. Choć pan Noriyuki Miyajima pisał mi, że to nieco inne wkładki i dla niego osobiście równoważne, to Kansui „weszła” we mnie głębiej, bliżej muzycznego nerwu. Jest pięknie.
Test TUTAJ
Producent: Otono-Edison Labs
Dystrybucja w Polsce: Audio Classic
|
|
KATEGORIA: KOLUMNY GŁOŚNIKOWE
|
Kolumny podłogowe PYLON PEARL
Niezwykły debiut tej polskiej firmy nie mógł chyba lepiej wstrzelić się w swój czas. Niedrogie, fantastycznie grające kolumny to coś, na co od dawna czekaliśmy. Można wprawdzie dodać do tego, że to polskie kolumny, ale chyba nie trzeba, bo spłycałoby to wartość samego wyboru. To po prostu znakomite kolumny, o pełnym, dynamicznym dźwięku i bardzo dobrze ustawionej barwie, za nieduże pieniądze. Tyle wystarczy za wszystko.
Test TUTAJ
Producent: Pylon Audio
|
|
Kolumny podstawkowe MONITOR AUDIO GOLD GX50
Brytyjski Monitor Audio to niemal pewny kandydat do nagrody w każdym roku. Co roku przygotowuje bowiem coś nowego. Tym razem jest to coś szczególnego – nowa seria Gold, tym razem z dopiskiem GX. Znajdziemy w niej wiele rozwiązań z topowej serii Platinum, jak np. wysokotonowy głośnik wstęgowy, a także znakomite wykończenie. Te niewielkie kolumny pokazują, co to szybkość i ciepło; dynamika i wyrafinowanie – niczego nie mają za dużo, ale też nie za mało; wszystko jest znakomicie zrównoważone i wybalansowane. Krok w dobrym kierunku.
Test TUTAJ
Producent: Monitor Audio Ltd.
Dystrybucja w Polsce: Audio Center Poland
|
|
Kolumny podłogowe PMC OB1i
To kolumny, w których najłatwiej wyłapać znakomity bas. To rzecz, jakiej po kolumnach z linią transmisyjną można by się spodziewać. Przewidywalna jest też bardzo wysoka dynamika, znana przede wszystkim z produktów estradowych i studyjnych – a PMC zajmuje się i tym, i tym. To, czym te kolumny zaskakują, to jednak wyrafinowanie i doskonała spójność. Są rozdzielcze, ale bez przesady, tj. bez celebrowania detalu dla niego samego. Są nawet ciepłe, a to dzięki mocnemu i masywnemu niskiemu zakresowi. Wreszcie mamy kolumny dla tych, którzy lubią zrównoważony dźwięk, ale czasem chcą zaszaleć ze Slayerem, Anthraxem, czy Toolem.
Test TUTAJ
Producent: PMC Limited
Dystrybucja w Polsce: MJ Audio Lab
|
|
Kolumny podłogowe DYNAUDIO FOCUS 260
Nowa seria Dynaudio to absolutne zaskoczenie. Wydawałoby się, że ze stosowanych przez tę firmę, własnej produkcji, głośników wyciśnięto już wszystko i że już zawsze Dynaudio będzie kojarzone z jednym i tylko jednym typem dźwięku. Nowe Focusy, choć wychodzą od tego samego idiomu, idą znacznie dalej – są bardziej nasycone, gładsze, bardziej dynamiczne, a przy tym wielokroć lepiej wpisują się w różne systemy, łatwiej współpracują z szeroką gamą urządzeń – czy to tranzystorowych, czy lampowych; czy to cyfrowych, czy analogowych. To jest realny postęp!
Kolumny otrzymały wyróżnienie RED FINGERPRINT
Test TUTAJ
Producent: Dynaudio A/S
Dystrybucja w Polsce: Eter Audio
|
|
Kolumny podłogowe GENESIS G7.1f
Marek Dyba w teście tych kolumn napisał: „Brzmienie jest neutralne, ale nie chłodne, bardzo szczegółowe ale nie przesadnie analityczne. Scena jest niezwykła i to pewnie zasługa w dużej mierze dipolarnego układu głośników wysokotonowych.” I dalej: „Dźwięk bez problemu odrywa się od kolumn – wystarczy zamknąć oczy, a trudno będzie wskazać, gdzie właściwie stoją.” I to by było na tyle… Chyba, że dodamy, iż to kolumny dla miłośników wzmacniaczy lampowych typu SET.
Test TUTAJ
Producent: Genesis Advanced Technologies
Dystrybucja w Polsce: Studio Vanderbrug
|
|
Kolumny podstawkowe HARBETH M40.1 DOMESTIC
To moje nowe kolumny odniesienia. Nie spodziewałem się tego – plastikowe głośniki średniotonowy i niskotonowy, miękka kopułka, rozbudowana zwrotnica, dość cienkie ścianki, podstawki. Jednym słowem – wszystko to, czego w kolumnach nie lubię i co – moim zdaniem – jest bagażem przeszłości, ciążącym na teraźniejszości. A tu taka niespodzianka! Kolumny Harbetha są jak kameleon – ciepłe, pozwalające słuchać muzyki godzinami, a jednocześnie niebywale rozdzielcze, pokazują każde drgnienie w torze i w nagraniu. I są piękne! Duże, niby-niezgrabne, ale w rzeczywistości znakomicie „ustawne”. Na razie jestem zakochany bez pamięci – to minie, ale jeszcze nie teraz.
Test TUTAJ
Producent: Harbeth Audio Ltd.
Dystrybucja w Polsce: Audio System
|
|
Kolumny podłogowe FRANCO SERBLIN KTÊMA
To kolumny, które były dla wszystkich zaskoczeniem – Franco Serblin to demiurg i wiadomo było, że po sprzedaniu firmy Sonus faber nie spocznie na laurach. Mało kto spodziewał się jednak tak radykalnego odejścia od wcześniejszych projektów, w tym ostatniej jego kolumny przygotowanej dla Sf, a mianowicie modelu Elipsa. Mimo to, a może właśnie dlatego, powstała konstrukcja niezwykła pod względem plastycznym i równie intrygująca dźwiękowo. Innowacyjny układ niskotonowy, zabiegi przy głośnikach średniotonowych, mające poprawić dyspersję dźwięku itp. – wszystko to złożyło się w jedną, świetnie działającą całość. Piękny mebel z limitowanej edycji grający wyjątkowy dźwięk – czyżby ideał głośnika?
Test TUTAJ
Producent: Franco Serblin
Dystrybucja w Polsce: Grobel Audio
|
|
Wzmacniacz mocy AIR TIGHT ATM 211
Recenzujący ten wzmacniacz Marek Dyba napisał, że „to jeden z najlepszych SET-ów, jakie w życiu słyszał”. A wie, co mówi, bo SET-em oddycha, SET-y wciąga, SET-em się żywi… Piękny, japoński wzmacniacz o całkiem sporej mocy i precyzyjnym, przejrzystym dźwięku.
Test TUTAJ
Producent: A&M Limited
Dystrybucja w Polsce: SoundClub
|
|
Przedwzmacniacz + wzmacniacz mocy HEGEL P-30 + H-30
Norweski duet daje słuchającemu to, o co w muzyce, także tej reprodukowanej w domu, chodzi przede wszystkim – emocje. Nieco ciepły, skupiony, spójny dźwięk bez ostrości i denerwujących zniekształceń. System do długiego słuchania bez znużenia, ale i bez znudzenia. Dynamika, wydajność prądowa i czarne tło – to wszystko tu mamy i słuchając Hegla zastanawiamy się, dlaczego w tak wielu innych wzmacniaczach, nawet bardzo drogich, tego nie ma, dlaczego słychać wzmacniacz, a nie muzykę. Tutaj technikę pięknie udało się ukryć za przekazem. Znakomita budowa tylko ten obraz dopełnia.
Test TUTAJ
Producent: Hegel
Dystrybucja w Polsce: Hegel Polska
|
|
Wzmacniacz zintegrowany VITUS AUDIO SS-010
Nazwałem ten wzmacniacz ‘wzmacniaczem zintegrowanym’, choć producent podaje, że to ‘wzmacniacz mocy’. A to dlatego, że ma tylko parę wejść. No, ale ma też regulację siły głosu, także przez pilota. A tę można wyłączyć. Ta uniwersalność sprawia, że można eksperymentować z zewnętrznymi przedwzmacniaczami i odtwarzaczami z regulowanym wyjściem. Niezależnie od tego, co wybierzemy wzmacniacz zagra pięknym, gęstym dźwiękiem. Znakomita średnica, lepsza niż w dużej części wzmacniaczy lampowych, a przy tym fantastyczny bas. Bardzo uniwersalne brzmienie. Albo po prostu: piękne.
Test TUTAJ
Producent: AVA Group A/B
Dystrybucja w Polsce: RCM
|
|
Odtwarzacz plików audio JPLAY
Dać nagrodę produktowi tego typu to prawdziwa radość. Choć mentalnie wciąż jestem w analogu, przez całe swoje zawodowe życie jako akustyk pracując ze stereofonicznymi i wielościeżkowymi magnetofonami analogowymi, nie mogę zamykać oczy na to, że cyfrowa rewolucja wreszcie się spełnia, wreszcie nadchodzi. Program odtwarzacza napisany wspólnie przez dwójkę zapaleńców pomaga z komputera PC wydobyć to, co w plikach najlepsze. Jest wciąż udoskonalany i poprawiany. Program dla prawdziwych melomanów.
Program otrzymał wyróżnienie RED FINGERPRINT.
Test TUTAJ
Producent: JPLAY
|
|
Przetwornik cyfrowo-analogowy USB MUSICA IBUKI DIGITAL
Maleńka firma z Japonii, zagubiona gdzieś pośród lasów, przygotowująca produkty w małych ilościach, wysmakowane wzorniczo, a przede wszystkim grające i to JAK! Tym ciekawsze jest to, że nagrodzony produkt związany jest z komputerami. Korzystając ze starego czipu, dodając do tego miniaturową lampę, otrzymali nieprawdopodobnie nasycony i gęsty dźwięk. Z plików. Malutkie, cudownie wykonane urządzenie, w którym czuć ducha jego projektantów, ducha Japonii.
Przetwornik otrzymał wyróżnienie RED FINGERPRINT.
Test TUTAJ
Producent: Musica Corporation
|
|
Odtwarzacz Compact Disc ANCIENT AUDIO LEKTOR AIR V-EDITION
Już w podstawowej wersji jest znakomity. Niby to miękki, niby ciepły, w rzeczywistości niebywale rozdzielczy i dokładny dźwięk. Bardzo dobrze pokazuje błędy systemu. W wersji V-edition, tj. z drogimi kondensatorami V-Cap dochodzi do tego jeszcze coś – muzykalność. Wbudowany pełnoprawny przedwzmacniacz analogowy, opcja z wejściem cyfrowym (pracuje wówczas jako DAC) powodują, że to bardzo uniwersalne urządzenie. Pięknie gra, niezależnie od tego, z czym go porównujemy i w jakim systemie instalujemy. Nie ruszają go nawet źródła za 200 000 zł i dopiero gramofon analogowy pokazuje, w czym wciąż cyfra ma problemy. Mimo to Air V-edition omija większość z nich z wdziękiem i polotem. Mój odtwarzacz odniesienia.
Test TUTAJ
Producent: Ancient Audio
|
|
Gramofon + ramię gramofonowe SCHEU ANALOG PREMIER MK2 + SCHEU CLASSIC MK2
Nie da się tego gramofonu się nie polubić. Jego konstrukcja przypomina nieco działania DIY, ale w dobrym tego słowa znaczeniu, tj. wszystko jest w nim maksymalnie funkcjonalne. Kosmetyka też jest ważna, ale dopiero po dźwięku. Daje to niezwykłą formę i poczucie obcowania z czymś wyjątkowym, jednostkowym. Dźwięk jest nasycony i dojrzały, ciepły. To analog w najlepszym wydaniu.
Test TUTAJ
Producent: Scheu Analog
Dystrybucja w Polsce: Pełne Brzmienie
|
|
ACOUSTIC REVIVE – NAGRODA ZA INNOWACYJNOŚĆ
Nagroda za całokształt może się wydawać „nagrodą pocieszenia”. Tak nie jest. Prawda jest taka, że trudno się było zdecydować na to, co wybrać z przebogatego arsenału japońskiego Acoustic Revive – jest tyle opcji, że trzeba by przygotować osobne nagrody, tylko dla tej firmy. Korzystam z wielu jej produktów w swoim systemie odniesienia i za każdym razem, kiedy ich używam błogosławię pana Kena Ishigurę, który jest za to odpowiedzialny, dziękując mu w duchu za zaangażowanie i pomysłowość.
Producent: ACOUSTIC REVIVE
Dystrybucja w Polsce: Eter Audio
|
|
AYON AUDIO – NAGRODA ZA INNOWACYJNOŚĆ
Ayon Audio to firma, która, jak się wydawało, będzie powoli, spokojnie wspinać się po szczeblach dźwięku i sławy. Dlatego tegoroczne przyspieszenie zaskoczyło chyba nie tylko mnie. Dzięki nowemu, ręczno-automatycznemu systemowi kalibracji lamp, nowym, własnym lampom KT88, znacznie lepszym odtwarzaczom CD, czy wreszcie odtwarzaczowi plików Ayon wyskoczył nagle i niespodziewanie przed szereg i podążył w nowym, ekscytującym kierunku. Jej właściciel, Gerhard Hirt chyba nie ma czasu na sen – tego wszystkiego starczyłoby i na kilku Gerhardów…
Producent: AYON AUDIO
Dystrybucja w Polsce: Eter Audio
|
|
|
Grabek
8
„Płyta Grabka to kolejny przykład na to, że wysokiej klasy realizacja genialnie wspomaga samą muzykę, że te dwie sfery sztuki są nierozłączne. A muzyka Wojciecha Grabka oparta jest na rytmie i przestrzeni – to gra tymi dwoma elementami sprawia, że siedzimy przed głośnikami jak zahipnotyzowani.” – tak napisałem w recenzji i podpisuję się obydwoma rękoma. Hipnotyczna, głęboka muzycznie i intelektualnie, acz nie przeintelektualizowana muzyka, działająca na wewnętrzne „ja” każdego z nas. A przecież wcale niełatwa, wcale nie „przyjemna” w obiegowym tego słowa znaczeniu. Po prostu dobra. Świetna realizacja.
Recenzja : TUTAJ
Realizator nagrania: Bartłomiej „Franiu” Frank
Wydawca: Polskie Radio
|
KANKAWA
ORGANIST
Japoński wydawca ekstremalny – w jego działaniu liczy się wszystko, wraz z liniami pola magnetycznego ziemi i „fluidami”, tj. aurą otaczającą każdego człowieka. Muzykę wydaje w postaci plików 24/192, płyt CD-R i winylu 200 g/45 rpm, łącząc je w jedną całość, odsuwając na bok rozważania nad wyższością jednych nad drugimi. Bardzo dobra muzyka uzupełnia ten zestaw cech. Ciekawa edycja dla kolekcjonerów.
Recenzja : TUTAJ
Realizator nagrania: Takaaki Konno
Wydawca: Wydawca: T-TOC Records
|
MIKOŁAJ BUGAJAK
STRANGE SOUNDS AND INCONCEIVABLE DEEDS
Artysta znany wcześniej jako Noon przygotował zaskakującą, zaskakująco dobrą płytę, na której wykorzystał żywe instrumenty. Ale zrobił to w oryginalny sposób, korzystając z zalet studia nagraniowego. Ciekawe, ale wyszła z tego fantastyczna, hipnotyzująca płyta o wybitnym dźwięku. Mikołaj Bugajak zdecydował się wydać ja na płycie winylowej razem z płytą CD i plikami WAV 24/44,1. Winyl i pliki są wybitne dźwiękowo, CD bardzo dobry.
Recenzja : TUTAJ
Realizator nagrania: Mikołaj Bugajak
Wydawca: Nowe Nagrania
|
FIRST IMPRESSION MUSIC – NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT
Ponad roczna przerwa w działalności wydawnictwa, spowodowana chorobą pana Ma spowodowała przerwę w recenzowaniu jej płyt. Przysłana jakiś czas temu nowa partia pokazuje jednak kolejną odsłonę ewolucji, znowu przesuwa granicę tego, co wydawało się możliwe z płyty CD, nawet dalej niż to było z K2HD. W planach są płyty winylowe i pliki hi-res ściągane przez Internet. Tak, właśnie TAK powinno się to robić! Gratuluję!!!
Strona wydawnictwa First Impression Music TUTAJ
|
FIDELIO MUSIQUE – NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT
Kanadyjska wytwórnia, która bez rozgłosu, powoli, konsekwentnie buduje swój katalog, wydając go na płytach CD i SACD, a ostatnio na Master Flash, odmianie pendrajwa, gdzie zapisuje ją w postaci plików WAV wysokiej rozdzielczości. To naprawdę działa – tj. połączenie wyrafinowanej muzyki i równie subtelnej realizacji dostarczone w takiej formie są wybitne. Polecam każdemu, kto chce zaczerpnąć nieco świeżego powietrza – zarówno w świecie jazzu, jak i muzyki klasycznej.
Strona wydawnictwa Fidelio Musique TUTAJ
|
|