DEREK AND THE DOMINOS
LAYLA AND OTHER ASSORTED LOVE SONGS. 20th ANNIVERSARY EDITION

CD1
1.I Looked Away (Clapton, Whitlock)
2.Bell Bottom Blues (Clapton)
3.Keep on Growing (Clapton)
4.Nobody Knows You When You're Down and Out (Cox)
5.I Am Yours (Clapton, Nizami)
6.Anyday (Clapton, Whitlock)
7.Key to the Highway (Broonzy, Segar)
8.Tell the Truth (Clapton, Whitlock)
9.Why Does Love Got to Be So Sad? (Clapton, Whitlock)
10.Have You Ever Loved a Woman (Myles)
11.Little Wing (Hendrix)
12.It's Too Late (Willis)
13.Layla (Clapton, Gordon)
14.Thorn Tree in the Garden (Whitlock)

CD2
1.Jam I (Clapton, Gordon, Radle, Whitlock)
2.Jam II (Clapton, Gordon, Radle, Whitlock)
3.Jam III (Clapton, Gordon, Radle, Whitlock)
4.Jam IV (Allman, Allman, Betts, Clapton, Oakley, Whitlock)
5.Jam V (Allman, Clapton, Gordon, Radle, Whitlock)

CD3
1.Have You Ever Loved a Woman [Alternate Master #1] (Myles)
2.Have You Ever Loved a Woman [Alternate Master #2] (Myles)
3.Tell the Truth [Jam #1] (Clapton, Whitlock)
4.Tell the Truth [Jam #2] (Clapton, Whitlock)
5.Mean Old World [Rehearsal] (Little Walter)
6.Mean Old World [Band Version, Master Take] (Little Walter)
7.Mean Old World [Duet Version, Master Take] (Little Walter)
8.(When Things Go Wrong) It Hurts Me Too [Jam] (London)
9.Tender Love [Incomplete Master] (Clapton, Whitlock)
10.It's Too Late [Alternate Master] (Willis)

Eric Clapton – gitary prowadzące i rytmiczne, główny wokal
Bobby Whitlock – organy, fortepian, wokal, gitara akustyczna
Jim Gordon – perkusja, instrumenty perkusyjne, fortepian
Carl Radle – gitara basowa, instrumenty perkusyjne
Duane Allman – gitara slide i gitara prowadząca (utwory 4 - 14)

Wydawca: Polydor/Universal Music Japan, UICY-93958/60
Szczegóły: wersja japońska w pudełku, z dodatkową repliką oryginalnej okładki
Data wydania (oryginalnie/reedycja): wrzesień 1990/11 lutego 2009

Reżyser dźwięku: Ron Albert, Chuck Kirkpatrick, Howie Albert, Carl Richardson, Mac Emmerman
Mastering: Dennis M. Drake
Producent: Tom Dowd
Miejsce nagrania: Criteria Studios, Miami, USA
Data nagrania: 26 sierpnia 1970 - 2 października 1970

Reedycja: Bill Levenson
Miks: Steve Rinkoff w Power Station, Nowy Jork, czerwiec 1990
Mastering: Bob Ludvig w Masterdisk, Nowy Jork

Format: 3 x SHM-CD

Album wydany został w grudniu 1970, przy umiarkowanej sprzedaży i mieszanych recenzjach. Jednak utwór Layla jest jednym z częściej granych numerów rockowych wszech czasów. Co ciekawe, jest najczęściej przypisywany wyłącznie Ericowi Claptonowi, a nie zespołowi. Pierwsze cyfrowe wydanie albumu, na płycie CD ukazało się już w 1983 roku. Najważniejsza reedycja została dokonana jednak przez Mobile Fidelity, która w roku 1993 wydała go na złotym podkładzie. Warto jeszcze wspomnieć o hybrydowej wersji SACD/CD z roku 2004. Płyta nagrana została w manierze lat 70. i późniejszych, tj. ze ścianą dźwięku. Wersja MoFi nieco to wyczyściła, jednak nie wszystko da się zrobić. Najlepiej brzmi ostatni utwór, Thorn Tree in the Garden, nagrany na żywo, z mikrofonami ustawionymi w centrum półokręgu muzyków, bez nakładek. Ciekawostką jest fakt, że w czasie sesji do reżyserki weszło kilka kobiet i jedna z nich wylała na taśmę-matkę kawę. Dźwiękowcy długo taśmę suszyli, jednak nie udało się uniknąć zmiany tempa kilku utworów.

Nowa wersja ma poprawioną prędkość i jest przepięknie przygotowana pod względem design. Czuwali nad nim Japończycy, Chihiro Nozaki oraz Tetsunari Yoshimura. Otrzymujemy trzy płyty SHM-CD, w pięknym pudełeczku z tłoczonym liternictwem, w którym mamy także książeczkę z esejem, pomniejszona replikę papierów z zapisem instrumentów dla inżyniera dźwięku, a także mini-replikę oryginalnej okładki albumu. Całość jest perełką kolekcjonerską.

ODSŁUCH

To bez wątpienia płyta o niezbyt wyrafinowanym dźwięku. Przynajmniej tak się na początku wydaje. Składają się na to: obcięte od góry i od dołu pasmo, a także skompresowana dynamika. Im jednak głębiej w nią „wchodzimy”, tym więcej smaczków słychać. Nowa edycja SHM-CD nie wnosi do gry jakiś nowych głębi, chociaż wydaje się najbardziej pod względem tonalnym, wyważona spośród wszystkich dotychczasowych edycji CD. Wersja LP ma nieco głębszy dźwięk, lepiej zdefiniowaną scenę dźwiękową i nieco ładniejsze wokale. Różnice są jednak zaskakująco niewiele „ważące” i najwyraźniej taśmy-matki od początku były takie, a nie inne i trudno z nich coś więcej wydobyć. Największym problemem pozostają wokale, wtopione mocno w miks i trudne do właściwego wyodrębnienia.
Layla And Other Assorted Love Songs. Remixed Version to świetna płyta z mnóstwem znakomitych piosenek. Jednak dopiero dodatkowa płyta The Jams pokazuje wyraźnie bluesowe korzenie zespołu. To naprawdę świetne kompozycje, znacznie ciekawsze formalnie niż piosenki. Ciekawe jest to, że także dźwięk tych sesji jest lepszy niż z płyty, jakby poddano je znacznie mniejszej „obróbce”. Dynamika wciąż nie jest specjalnie wysoka, ale poprawia się definicja basu i góry, która nie jest już zamknięta, jak wcześniej.
Płyta z odrzutami i dodatkami ma jeszcze bardziej ograniczone pasmo niż oryginalna płyta. To najczęściej brzmienie utworów demo, bez specjalnej rewerencji dla materii. Utwory pokazane są jednak z bardzo ciekawej strony, bo bez takiego zadęcia, jak na regularnym dysku.

Jakość dźwięku:
CD1 6-7/10
CD2 7/10
CD3 5/10


PŁYTY PROSTO Z JAPONII

CDJapan



POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


© Copyright HIGH Fidelity 2009, Created by B