Josquin Desprez (c1455 - 1521)
Missa D’ung aultre amer


1. D'ung Aultre Amer [5.14]
2. Kyrie [1.55]
3. Gloria [1.49]
4. Credo [3.47]
5. Sanctus/ Tu Solus Qui Facis Mirabilia [4.05]
6. Agnus Dei [2.05]
7. De Tous Beins Plaine [2.03]
8. Mille Regretz [1.48]
9. Ave Maria [5.09]
10. Fortuna D'un Gran Tempo [1.32]
11. Planxit Autem David [11.46]
12. Cela Sans Plus [1.58]
13. Qui Belles Amours [1.38]
14. Sanctus 'D'ung Aultre Amer' [3.00]
15. Tu Lumen, Tu Splendor Patris [1.20]
16. La Bernardina [1.30]
17. Victimae Paschali Laudes/ D'ung Aultre Amer [4.03]
18. Adieu Mes Amours [7.51]
19. Ile Fantazies De Joskin [1.43]
20. Tu Solus Qui Facis Mirabilia/ D'Ung Aultre Amer [4.01]

Dyrygent: David Skinner
Wykonawcy: Alamire Choir
Główni muzycy: Andrew Lawrence-King (Harp); Clare Wilkinson (Mezzo soprano)

Wydawca: Obsidian Records/Classical Comunications Ltd., CCL CD701
Szczegóły: digipak
Data wydania: 04.02.2008

Inżynier dźwięku: Martin Souter
Miejsce nagrania: kaplica Magdalen College, Oxford; St Michael’s Church, Summertown, Oxford
Data nagrania: 04.05.2007; 26-27.07,2007; 19.11.2007

Format: CD

JAKOŚĆ DŹWIĘKU: 6-7/10

„Nieliczni kompozytorzy, kiedykolwiek cieszyli się tak szeroką popularnością i bezkrytycznym uwielbieniem następnych generacji, jak Josquin Desprez. Uznawany jest on za największego kompozytora i nowatora w zakresie kompozycji, łączącego dwie epoki – średniowiecze i renesans, którego kompozycje znakomicie zniosły próbę czasu następnych pięciuset lat. Wraz z jego twórczością do tworzenia muzyki wniesiony został humanistyczny rys i takie właśnie podejście odróżniało go od jemu współczesnych. W ostatnich latach udało się lepiej zrozumieć jego twórczość, najpierw dzięki The News Josquin Edition (chociaż, niestety, edycja ta pomija niektóre kompozycje ze względu na ich jakość i styl) oraz, z będącą teraz pozycją standardową i podstawowym opracowaniem jego życia i twórczości, biografią The Josquin Companion (Oxford 1999). Jednak nawet jeśli weźmiemy pod uwagę eksplozję badań, spowodowaną wieloma konferencjami w Princeton i uniwersytecie Duke, które miały miejsce w tym samym czasie, co publikacja The Josquin Companion, trzeba podkreślić, że miejsce miała też stała rewizja tego, co wiemy o jego życiu i muzyce. Zespół Almare, wykonujący na tej płycie utwory Despreza został założony przez Davida Skinnera w roku 2005 i szybko wspiął się na szczyty popularności w UK.”
(fragment opisu zawartego w książeczce)

DŹWIĘK

Dźwięk tej płyty jest dobry, choć nie jest wyjątkowy, ani niczym się nie wyróżnia. Ponieważ jednak jest to naprawdę satysfakcjonujące wykonanie, nie można o nim nie napisać choć kilku słów. Brzmienie skupia się na średnicy, z lekkim podkreśleniem okolic 800 Hz. Głosy pokazywane są dość daleko, na osi odsłuchu, z informacją o rozmiarach sali odbieraną nie tak dobrze, jak na innych, bardziej rozdzielczych, nagraniach. Głosy są koherentne, dobrze ze sobą zespolone. Ich barwa nie jest jednak specjalnie otwarta. Paradoksalnie, to właśnie w ten sposób brzmi tego typu muzyka na żywo. Tam do tej układanki dochodzi jednak zmysł wzroku i znacząco lepsze oddanie atmosfery wnętrza, tutaj ledwie tylko sugerowanej. Jak jednak mówię – proszę się nie oglądać na dźwięk, ten niczym nie zniesmaczy, nie zaboli, bo brzmienie jest gładkie i bez rozjaśnień, a proszę skupić się na muzyce, bo ta jest warta uwagi.

Wojciech Pacuła



PŁYTY PROSTO Z JAPONII

CDJapan



POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


© Copyright HIGH Fidelity 2008, Created by B