2008-08-18
PRZEDWZMACNIACZ GRAMOFONOWY
WPROWADZENIE Istnieją obecnie dwa typy korekcji krzywej RIAA – jeden o nazwie NFB (Negative Feedback) i drugi o nazwie CR (capacitor-resistor). Reprezentatywnym przykładem na pierwszy z nich jest Model 7 firmy Marantz. Jest to trzystopniowa korekcja bazująca na lampach 12AX7, w której z katody trzeciej lampy wraca sygnał sprzężenia zwrotnego na katodę lampy 1. (stąd używana czasem nazwa K-K). Zalety typu NFB są znaczne: nie wymaga on dużego wzmocnienia i jest niezbyt wrażliwy na jakość lamp. Impedancja takiego układu przy wysokich częstotliwościach jest bardzo niska, co powoduje, ze dźwięk staje się suchy i chrapliwy. NFB stosowany jest więc tam, gdzie potrzeba w łatwy sposób osiągnąć dobry poziom S/N. Z kolei typ CR został zastosowany w jednym z najlepszych wzmacniaczy – modelu Citation IV firmy Harman/Kardon. Ten typ korekcji RIAA wymaga wysokiego poziomu wzmocnienia i jest bardzo wrażliwa na jakość użytych lamp. Ponieważ charakter konkretnych lamp zostaje w nim bezpośrednio wzmocniony, ważne jest, aby stosować w nim tylko najlepsze dostępne egzemplarze. Dodatkowo, właściwe zaprojektowanie takiego układu jest znacznie trudniejsze niż przy NFB. A jednak to CR oferuje znacząco lepszą jakość dźwięku i jest bardzo stabilna w wysokim zakresie częstotliwości. OPIS Model CS-30EQ to przedwzmacniacz gramofonowy MM i MC HO (high output) wyposażony w korekcję RIAA typu CR, bazującą na lampach GE (General Electric/USA) 12AT7 zatwierdzonych przez by J.A.N.(Joint Army&Navy) do użytku wojskowego, pracujące bez żadnego sprzężenia zwrotnego. Ponieważ przy tym typie przedwzmacniacza nie można popełnić żadnego błędu, do zasilania urządzenia opracowano własny, bardzo duży transformator toroidalny, trzykrotnie większy niż maksymalne zapotrzebowanie układu na moc. Także elementy pasywne zostały dobrane z wielką atencją, dzięki czemu udało się uzyskać korekcję na poziomie +/- 0,2 dB. Szczegóły wyposażenia: Jak wyjaśnia producent, układ RS-30EQ bazuje na sekcji przedwzmacniacza gramofonowego przedwzmacniacza RS-28CX, jednak dokładność korekcji jest w nim lepsza niż w RS-28CX. Projektant, pan Taku Hyodo zdecydował się nie umieszczać w preampie transformatorów dopasowujących, dzięki którym można by stosować wkładki MC. W czasie projektowania urządzenia pan Hyodo wypróbował kilka różnych transformatorów, jednak ostatecznie zdecydował się ich nie stosować. Dlaczego? Jak sam mówi: wymagałoby to zastosowania ciężkiego ekranowania. Nawet jednak z odpowiednim ekranowaniem jakość dźwięku była znacząco gorsza niż z RS-30EQ bez transformatorów, przy zastosowaniu ekranowania koszt przedwzmacniacza znacząco wzrastał, lepiej zastosować transformator dopasowujący, który znajduje się na zewnątrz urządzenia. Źródło: Nautilus Hi-End |
© Copyright HIGH Fidelity 2008, Created by B |