2008-07-16
HEAD AUDIO
Ewolucja Heed Audio jest niewielką, specjalistyczną firmą z Węgier, prowadzoną przez szefa projektantów, pana Zsolta Huszti. Wraz ze swoim małym zespołem inżynierów projektuje on i produkuje hi-endowe urządzenia w nie hi-endowych cenach. Pierwszy produkt Heed Audio, bazujący na unikalnej topologii tranzystorowy system przedwzmacniacz/końcówka mocy, został wprowadzony do sprzedaży na rynkach węgierskim i niemieckim w roku 1993. Początki Nasza historia hi-fi sięga jednak dalej, bo do roku 1987, kiedy to rozpoczęła działalność firma Zsolt Audio, założona po to, aby importować na Węgry znane brytyjskie marki: Audiolab, Arcam, Celestion, Creek, Epos, Exposure, Ion Systems, NAD, Rega, Roksan, Royd, Spendor i inne. Obcując z tymi urządzeniami, Zsolan coraz bardziej i bardziej kuszony był możliwością zaprojektowania własnego produktu, co ucieleśniło się w roku 1991, kiedy to światło dzienne ujrzały kolumny standART. Ku jego zaskoczeniu, te wolnostojące głośniki sprzedały się w ilości 1000 par – rzecz niespotykana, jeśli chodzi o tak niewielkie manufaktury, szczególnie z takich krajów, jak Węgry. W tym samym czasie poznał się z Richardem Hayem, legendarnym projektantem firm Nytech, a potem Ion Systems i jego rady wpłynęły na rozwinięcie działalności Heeda w innych kierunkach. Rozwinięto wówczas produkcję własnego wzmacniacza Obelisk w obudowie wielkości pudełek po butach, coś w rodzaju budżetowego Naima, co okazało się wielkim hitem węgierskiego rynku. Dwa lata późniejszej kooperacji z Ion Systems były niezwykle wartościowe ze względu na doświadczenie, jakie zdobyto w zakresie produkcji urządzeń elektronicznych, wykraczające daleko poza częste dzisiaj życzeniowe myślenie o tej sferze działalności. Konsekwentnie stosowano też najważniejsze założenia Richarda Haya, takie jak: zbalansowana topologia układów, zewnętrzne zasilacze, aktywne zwrotnice, pomijanie sprzężenia DC itp. Niestety firmie Ion Audio nie udało się uniknąć finansowych problemów. Po jej likwidacji Węgrzy postanowili przechować jej „ducha” formując nową firmę Heed Audio. Pierwszym efektem takiego myślenia było wprowadzenie do sprzedaży naszej wersji wzmacniacza Obelisk, dostępnego pod nazwą Heed Obelisk Pro. W tym właśnie czasie dojrzewał nowy pomysł. Tak zrodził się wzmacniacz mocy Heed Nexus, jako dziecko fal myślowych Richarda Haya, genialny projekt, w którym zastosowano niespotykany układ mostkowania, pozwalający uniknąć układów sprzęgających DC i umożliwiający zrealizowanie prawdziwego układu zbalansowanego z „pływającą” masą. Chociaż ten wyjątkowy system, mający ze wzmacniaczami tranzystorowymi tylko tyle wspólnego, że także i w nim stosowało się je do wzmocnienia sygnału, nie jest obecnie produkowany, firma ma silną nadzieję, że uda się ponownie wprowadzić go do sprzedaży, zmieniając jego wygląd i wprowadzając drobne zmiany w układzie. Heed Audio 2000 Nowa era dla firmy rozpoczęła się w roku 2000, kiedy jej poprzedni dystrybutor w Niemczech – Marvel & Heiss – zamówił produkt zaliczany do kategorii ‘akcesoria” – Orbit PSU, zewnętrzny układ zasilająco-stabilizujący do gramofonu, oryginalnie zaprojektowany dla magazynu DIY Zsolta „Hang & Technika” („Sound & Technology”), jako kit dla gramofonów Regi. Idea stojąca za produktem mającym poprawić brzmienie 300 000 gramofonów Regi (tyle Orbitów sprzedano) okazała się finansowym sukcesem: „Poprawa dźwięku gramofonu, jaką ten śmiesznie tani produkt przynosi, przewyższa to, co dają inne urządzenia tego typu, także te sprzedawane w bardzo dużych ilościach...”, jak napisał niemiecki magazyn „Image Hi-Fi”. Sukces Orbita pozwolił na opracowanie kolejnych produktów: na przykład, ponownie we współpracy z niemieckim dystrybutorem, Heed Audio przygotował kolejny produkt związany z winylem – przedwzmacniacz gramofonowy Quasar. Przykładowe ceny: Obelisk Si – wzmacniacz zintegrowany: 3400 zł Orbit 1 Mk2 – zewnętrzny zasilacz dla gramofonu: 1180 zł CanAmp – wzmacniacz słuchawkowy: 1250 zł Questar MM – przedwzmacniacz gramofonowy: 990 zł Źródło: Nautilus Hi-End |
© Copyright HIGH Fidelity 2008, Created by B |