2006-12-18

Paweł Szymański - dyskografia


" Najwybitniejszy polski kompozytor urodzony po wojnie - Witold Lutosławski "

Od dwóch poprzednich płyt Pawła Szymańskiego dzieli nas blisko dekada. Pierwsza, monograficzna, na której znalazły się m.in. Partita III, Partita IV i Lux Aeterna ukazała się w roku 1997 i natychmiast zdobyła Fryderyka. Na następną statuetkę Szymański czekał zaledwie rok - dostał ją album, na którym obok koncertów fortepianowych Panufnika i Lutosławskiego znalazł się również jego utwór. Nie ma lepszego towarzystwa dla współczesnego polskiego kompozytora. Nie ma też większego wyróżnienia przyznawanego przez polski przemysł muzyczny. Dwa lata, dwie płyty, dwa Fryderyki.
Paweł Szymański po kilku latach wraca z trzema nowymi płytami, z których pierwsza, Zaratustra, wywołała prawdziwą sensację przynosząc kompozytorowi w ciągu jednego sezonu dwa bardzo cenione wyróżnienia: za najlepszą muzykę teatralną roku w plebiscycie miesięcznika TEATR i za najlepszą muzykę do filmu (Plac Zbawiciela) na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Druga z nich, Works for Piano (z Maciejem Grzybowskim przy fortepianie) została przez krytyka DZIENNIKA nazwana "epokową płytą". O kompozycji Une Suite... będącej środkiem ciężkości tej płyty Andrzej Chłopecki napisał: "Arcydzieło wieku XVIII powstałe na początku wieku XXI". Trzecia, Chamber Works, zawierająca muzykę kameralną w wirtuozowskim wykonaniu Kwartetu Śląskiego, ukazuje się w tych dniach. Jeden rok, dwie nagrody, trzy płyty.
EMI Music Poland z dumą prezentuje najnowsze albumy Pawła Szymańskiego, które ukazują się w naszej prestiżowej, światowej serii EMI Classics w związku z festiwalem jego muzyki, który rozpoczyna się w Warszawie 24 listopada. Wszystkie trzy płyty ukazały się we współpracy z Office of Vital Records i dzięki wsparciu Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego.

Chamber Works / Utwory Kameralne
The Silesian String Quartet / Kwartet Śląski

Premiera 24 listopada

Z wyjątkiem młodzieńczego Kwartetu z 1975 roku, wykonanego na koncercie studenckim w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej i na niniejszej płycie nie umieszczonego, mamy tu pełną monografię twórczości kwartetowej Pawła Szymańskiego, a przynajmniej twórczości z kwartetem smyczkowym na planie pierwszym. Kwartetem poszerzonym o klarnet w Recalling a Serenade, kwartetem uszczuplonym o jedne skrzypce i uzupełnionym o wibrafon w Compartment 2, Car 7. Urodzony w 1954 roku w Warszawie Szymański swą estetyczną postawę wyodrębnił na europejskiej scenie kompozytorskiej z wybitną wyrazistością. Składa się nań kilka elementów, szczególnie specyficzne podejście do tradycji, określone mianem surkonwencjonalizmu, będącego odpowiednikiem surrealizmu w literaturze i sztukach plastycznych.

Muzyka Szymańskiego jest swoistą grą, prowadzoną z przeszłością, która dialoguje z teraźniejszością. Owe "dwie strony medalu" - przeszłość i teraźniejszość - prowadzą do dialektycznej strategii muzyki Szymańskiego, z zasady dwuczęściowości lub dwuwarstwowości jego utworów, na co dobrym przykładem są tu choćby Dwa utwory i Compartment 2, Car 7. (...) Tytuł można tłumaczyć po prostu numerem wagonu kolejowego i miejsca w przedziale, można też zauważyć, że jest analogiczny do tytułu obrazu amerykańskiego malarza Edwarda Hoppera (1882-1967) Compartment C, car 193.

Andrzej Chłopecki (ze wstępu do płyty Chamber Works)

Źródło: EMI

© Copyright HIGH Fidelity 2006, Created by B