BERLIŃSKA WYSTAWA IFA 2005


IFA należy do grupy wystaw nakierowanych na masowego odbiorcę. Przypomina więc raczej karnawał niż dyskusję. W jej charakter wpisane są nie merytoryczne dyskusje, rozważania nad technologiami itp., a raczej przekazanie jak najkrótszego, najlżejszego komunikatu do publicznej wiadomości: kupujcie to, lub tamto. A przecież... IFA, jak soczewka skupia kierunki w jakich zmierza elektronika. Gdzieś podskórnie pulsuje rytm przemian, niezależny od planów marketingowych, targetów itp. Dlatego też być w Berlinie trzeba.,/p>

Tegoroczna edycja miała miejsce w dniach od 2. do 7. września. Jak zwykle, tak i tym razem wszystkie pawilony wystawiennicze kompleksu zostały zajęte, a większość z nich była szczelnie wypakowana. Zgubić się w takim gąszczu nie jest trudno. Dlatego hitem byłyby swego rodzaju lokalizatory, typu GPS, pracujące na terenie wystawy, które można by wypożyczyć przy wejściu i oddać przy wyjściu. Z ekranem dotykowym, mogłyby pokazywać aktualną pozycję, najszybszą drogę do wybranego stoiska itd. A jakie możliwości marketingu! Reklamy, prezentacje i wreszcie promocja firmy, która by coś takiego dostarczyła. A przecież, przynajmniej z punktu wodzenia technologii przygotowanie takiego interaktywnego przewodnika powinno być dość proste. I po co ja to wszystko mówię... Bo, jak za każdym razem, gdy tam jestem, ciągle się gubię. Wprawdzie mam jestem zwykle zaopatrzony w mapkę, jednak niewielkie stoiska są nawet z taką pomocą, trudne do odnalezienia.

Żeby nie zanudzać (właściwa relacja będzie się składała z podpisanych zdjęć), trzeba powiedzieć krótko o kilku trendach. Przede wszystkim MP3 i HDTV. To są dwa najgorętsze tematy dla wszystkich firm. Proszę zwrócić uwagę, że nikt już nie mówi o kinie domowym jako takim, a przede wszystkim o obrazie. Każda z firm postarała się przygotować wyświetlacze plazmowe i LCD obsługujące obraz wysokiej rozdzielczości. Ku przypomnieniu - żeby móc nanieść na urządzenie logo HD-Ready, wyświetlacz musi być w stanie przekazać obraz o rozdzielczości 720p, a jeśli ma być Full-HD, to 1080i. I większość to zapewnia. Prawdziwa walka zachodzi jednak jeszcze wyżej: szczyt, ku jakiemu wszystko zmierza to 1080p.

Również MP3 jest gwiazdą. W Berlinie pokazano milion odtwarzaczy, pamięci i akcesoriów. Ważniejsze są jednak próby integracji odtwarzaczy MP3 (przede wszystkim i.Poda) z pełnowymiarowym stereo, głównie przez stacje dokujące. To chyba najgorszy wariant rozwoju stereo. Jeszcze do niedawna marzyliśmy o gęstych płytach, a teraz... Z SACD i DVD-Audio wycofują się (po cichu) wszyscy. Wychodzi więc na to, że LP było ostatnim hi-endowym sposobem zapisu informacji. Jest jeszcze nadzieja, i co jakiś czas można to było usłyszeć, w nowych dyskach wideo o wysokiej gęstości zapisu: Blu-Ray i HD DVD. Obydwa oferują standardowo do ośmiu kanałów nieskompresowanego dźwięku 24/96. Jest z tym związany wszakże inny problem - szykuje się ostra walka obydwu formatów. Na razie nikt nie chce mówić o wypracowaniu wspólnego stanowiska, ale być może strony pogodzą odtwarzacze wieloformatowe (tak!) Blu-Ray/HD DVD, np. takie, jak zaprezentowane przez Samsunga. Oficjalnie, nie da się tych dwóch formatów pogodzić, jednak, najwyraźniej jest inaczej.

Powoli zmniejsza się sprzedaż klasycznego kina domowego. W Polsce jeszcze tego nie odczuliśmy, ale po załamaniu się sprzedaży w UE w zeszłym roku, IFA pokazała, że wszyscy stawiają raczej na zintegrowane (kompaktowe) zestawy HT. Wiąże się z tym ciekawa rzecz: ożywienie w stereo. Okazuje się, że stereo nie jest związane z modą, jak MP3 czy kino domowe, a jest hobby. I jako takie, jak np. wędkarstwo, modelarstwo itp. zawsze będzie miało lojalnych wyznawców. Całe nowe linie stereofonicznych urządzeń Marantza, Denona i Onkyo świadczą właśnie za czymś takim. Być może więc, nie wszystko stracone.

1. IFA rozpoczęła się od efektownego pokazu sztucznych ogni.



2. LG była jedną z firm, która przygotowała ekrany LCD zdolne wyświetlić obraz 1080p. To, jak mówiłem, najlepsza droga do prawdziwego HDTV.



3. LG najwyraźniej niczego się nie wstydzi - rozebrana plazma 50PX4R. Najwięcej miejsca zajmuje zasilanie.



4. Inny produkt LG - płaski projektor DLP AN110B/W z kątowym systemem soczewek.



5. Philips, obok Samsunga i Pioneera pokazał coś, co będzie następnym hitem: trójwymiarową technologię 3D Solution, zastosowaną w zwykłej plaźmie, do oglądania której niepotrzebne są okulary.



6. Samsung pokazał telewizję trójwymiarową na żywo.



7. Jeden z lepszych obrazów - puszczany z twardego dysku, na telewizor Mitsubishi z tylną projekcją DLP o przekątnej 62", z rozdzielczością 1080p. Rozmawiałem chwilę z szefem sprzedaży w Europie, który pytał mnie o to, jaka powinna być cena takiego urządzenia. Najwyraźniej ceny nie zależą od wkładu materiałowego i intelektualnego, a od sytuacji na rynku.



8. Samsung przygotował trzy odtwarzacze Blu-Ray, jeden player, nagrywarkę oraz - na zdjęciu - nagrywarkę z twardym dyskiem. W Europie dostępne będą w przyszłym roku. Ceny: odtwarzacz - 1000 euro, nagrywarka - 3000 euro.



9. Toż to Blu-Ray Philipsa! Albo nie - przecież nosi logo Yamahy... Najwyraźniej dla japońskiego koncernu to rządzenie przygotuje Philips.



10. Verbatim nie czeka na rozstrzygnięcie walki - przygotował się już do produkcji płyt Blu-Ray-R/RW i HD DVD-R/RW.



11. KISS DP-600, pierwszy komercyjnie sprzedawany odtwarzacz HD, oparty o Windows Media Video HD. Jest to obok Blu-Ray i HD DVD najpoważniejszy konkurent do tortu HD.



12. Większość firm , jak np. Grundig woli poczekać, aż wyjaśni się sytuacja z dyskami HD. W tym czasie pokazują, co można zrobić z sygnałem ze zwykłej płyty DVD.



13. Aby nagrać materiał HD na twardym dysku potrzeba sporo miejsca. Hitachi pokazało rekorder DV-DH1000W z dyskiem twardym 1 TB (1 Tera!).



14. Rury Sony - w każdej wisiał odtwarzacz i słuchawki. Ja również na chwilę się w nich położyłem i... obudziłem dopiero po kilkunastu minutach. Ale, było to trzeciego dnia w Berlinie, więc mogą to tłumaczyć trudy itd. Kto by nie miał ochoty się położyć obok...



15. Stacja dokująca dla i.Poda nie musi być byle jaka - francuska firma Advance Acoustic przygotowała urządzenie MIP Station z lampami 12AX7 na wyjściu. Oprócz tego w jej ofercie znajdziemy wzmacniacze pracujące w klasie A i odtwarzacz CD.



16. Doskonale wystylizowane stanowisko pracy nowoczesnego, młodego człowieka - całość na komponentach JVC - stacja dokująca i.Poda z głośniczkami, notebook, mały serwer z muzą i duży ekran z boku.



17. A to jest MP3 Panasonica na karty SD. Dostępne są już pojemności 2 GB.



18. Nowe atrakcje od KEF-a to nie tylko głośniki iQ, ale również nowy system KIT200 z wyjściem HDMI i kompletem głośników. Wszystko w lakierze fortepianowym.



19. Podobnie jak w Monachium, tak i w Berlinie można było spotkać długonogie saksofonistki - na ifę zaproszone zostały przez KEF-a.



20. Najważniejsze pokazy Yamahy obejmowały wyróżniony nagrodą EISA "projektor akustyczny" YSP-1000, dzięki któremu można z jednego miejsca (głośnik pod plazmą) symulować obecność kompletu głośników do kina domowego.



21. Vifa to nie tylko nazwa głośników. Jakiś czas temu z firmy pod tą nazwą wyodrębniono osobny dział, który nie został sprzedany, a który zajmuje się produkcją wysokiej klasy elektroniki do kina domowego i gotowych kolumn. Z logo Vifa. Elektronika pochodzi z serii Sense, zaś głośnik umieszczono w kolumnie Blue Spark.



22. Wyzwanie dla projektanta: kolumny i subwoofer firmy Holland Electro, przygotowane przez znanego designera Marcela Wandersa.



23. Mocno pokazała się firma Klipshorn. Po przejęciu firm Jamo i Boston Acoustic, tubowa legenda stała się ważnym graczem na rynku kolumn głośnikowych.



24. Ciekawie zapowiada się rozwój Jamo, która po przejęciu jej przez Klipshorna zaprezentowała te rewelacyjnie wyglądające kolumny 909 Series, tylko z niewielką odgrodą, bez klasycznej obudowy. Głośnik średniotonowy otrzymał napęd neodymowy.



25. Jeden z wielkich nieobecnych na polskim rynku - należąca do Harman International firma Revel. Dźwięk - Revelacyjny...



26. JBL pokazało, że dobrze czuje się nie tylko w kinie, ale i w samochodówce...



27. Nowości przygotowało AKG (własność Harman International) w postaci bardzo wygodnych, fantastycznie wykonanych (w kilku kolorach) słuchawek K 601 i K 701.



28. 2338: Mój ulubieniec - Beyerdynamic, odświeżył klasyczne modele DT-770, DT-990 i DT-880, zmieniając ich design i poprawiając komfort noszenia. Poza tym, można przez Internet wybrać kolorystkę każdego z elementów, a nawet na niewielkiej blaszce zamówić wygrawerowane swoje nazwisko. Już mi się ręce trzęsą...



29. Infinity ma swoją wizję głośników towarzyszących plaźmie - po raz pierwszy pokazano komercyjne kolumny z płaskimi membranami.

30. Esoteric, część TEAC-a nie zawiódł - przygotował prototyp odtwarzacza SACD VZ-1 i wzmacniacza cyfrowego AZ-1. Połączone mają być przewodem cyfrowym. Jeszcze nie wiadomo, w jakiej formie sygnał będzie transmitowany, czy w PCM, czy w DSD. Najsensowniej byłoby w DSD, jak w urządzeniach Sharpa. Jeżeli tak, to wzmacniacz musiałby pracować nie, jak większość w trybie PWM, ale PDM, zbliżonym do DSD.


31. Yamaha to również urządzenia stereo - tutaj wzmacniacz cyfrowy MX-D1 o mocy 2 x 500W/THD 0,002% i pasywny przedwzmacniacz YPC-1 (ceny, odpowiednio: 4 799 euro i 1699 euro). Tutaj nie ma wątpliwości - praca w PWM. Końcówka zdążyła już zebrać pochlebne opinie w amerykańskim "Stereophile'u".



32. Denon przygotował całą linię odtwarzaczy CD/SACD i wzmacniaczy. Ceny od 799 euro za sztukę.



33. Idąc stereofonicznym tropem, natrafimy na całą gamę nowych urządzeń Marantza - na zdjęciu nowy odtwarzacz CD/SACD SA 7001.



34. Bardzo ładnie wypadła prezentacja Marantza, z gramofonem w roli głównej.



35. Bardzo ładną ekspozycję miała czeska firma Acoustic Quality. Acoustic Quality, oprócz kolumn, zaprezentowała również niedrogą, dobrze wyglądającą elektronikę. Jest szansa, że coś wkrótce trafi do testu.



36. Najwięcej uciechy miały na wystawie dzieci, wpatrzone w wielkie Shreki. Tutaj, na stanowisku amerykańskiej firmy Pure Acoustic, córka właściciela - pana Rami Ezratty.



37. Pure Acoustic prezentuje nowy trend w światowym przemyśle kolumnowym - projektowanie i testy przeprowadzane są w rodzimych krajach właścicieli (w tym przypadku w USA), jednak wykonawcami są firmy chińskie. Na zdjęciu model QX900F.



38. Bardzo ciekawa prezentacja elektrostatów chińskiej firmy Acoustat. Obok pokazanych na zdjęciu pełnozakresowych modeli Z1 dostępna jest cała gama modeli hybrydowych.



39. JBL przygotował całą nową serię głośników tubowych.



40. Będąc w Berlinie koniecznie trzeba odwiedzić sklep z używanymi płytami Musictrain. Znajduje się on na Kantstrasse ok. 10 min marszu od ICC. Znajdziemy tam również... nie, nie Bambino, ale Duala 300. Ceny nie są niskie, ale można trafić na prawdziwe perełki, jak np. płyty Sinatry na 10" płytach z Fontany (cena - 30 euro/szt.).



41. Na targach widoczne było coraz większe zainteresowanie polskich firm tym rynkiem - na zdjęciu stanowisko polskiego dystrybutora Rubicona.



42. Jak co roku, tak i tym razem Motor-Press, wydawaca niemieckiego "Audio" i "Stereoplaya" przygotowała pokaza najdroższego systemu świata. Tegoroczny kosztował 1 000 000 euro. W jego skład wchodziły kolumny JMLab Utopia Be (x5), subwoofery Revel Salon Ultima 30 (x5), subwoofery Velodyne Digital Drive 1812 Signature, każdy ze wzmacniaczami o mocy 2,5 kW. źródeł było kilka: dwa gramofony - Clearaudio The Statement oraz jakiś brytyjski model (niestety nie pomnę nazwy) - obydwa z przedwzmacniaczem gramofonowym XOno Passa, dzielony odtwarzacz CD/SACD Accuphase DP 100/DC 100 (z odpowiednim łączem cyfrowym HS-Link dla sygnału DSD) oraz - używany tylko w kinie - uniwersalny odtwarzacz LINN-a Unidisk 1.1. Przedwzmacnianiem w pokazie stereo zajmował się nowy, dwupudełkowy przedwzmacniacz Krella Evolution Two, zaś wzmacnianiem, w systemie bi-amping, również umieszczone w dwóch obudowach końcówki Krell Evolution One. W kinie zamiast preampu Krella pracował procesor Lexicona MC 12 V4. Wzmacniaczy było pięć i zasilały pięć identycznych kolumn - JMLab Grand Utopia Be. Jakby tego było mało, do każdej kolumny podłączony był osobny subwoofer Revel Ultima Sub 30. Wszystko było połączone kablami Fadela. Dźwięk, szczególnie z LP (utwór "Frozen" Madonny) był bardzo dobry. Nawet przy takim dźwięku, cena zestawu wydaje się jednak dość problematyczna. Na zdjęciu elektronika użyta w pokazie - Accuphase, Krell, LINN i Lexicon.



43. Najlepszym źródłem okazały się gramofony.



44. W innym pomieszczeniu odbywał się pokaz topowego systemu MBL-a, z kolumnami 101E, przedwzmacniaczem Der Volverstarker, końcówkami 9011, przetwornikiem 1611E i napędem 1621. Całość - 140 000 euro. Dźwięk był naprawdę dobry, a stereofonia rewelacyjna. Ładny, wcale nie ostry dźwięk, koherentny i bardzo szybki. Tylko ta cena.

Wojciech Pacuła



© Copyright HIGH Fidelity 2004, Created by SLK Studio