08 Listopad 2016

Warner Music Poland – nowości wydawnicze (listopad 2016)

MUZYKA

Źródło: WARNER MUSIC POLAND

Wytwórnia Warner Music Poland poinformowała o wprowadzeniu do sprzedaży sześciu kolejnych remasterów z serii „Polish Jazz”. Tym razem na półki sklepowe (na CD i LP) trafiły: Adam Makowicz – „Live Embers” vol. 43, Paradox – „Drifting Feather” vol. 26, Marianna Wróblewska – „Sound of Marianna Wróblewska” vol. 31, Zbigniew Namysłowski Quartet vol. 6, Tomasz Stańko Quintet – „Music for K” oraz Laboratorium – „Modern Pentathlon” vol. 49.

Wszystkie albumy zostały przygotowane w dokładnie ten sam sposób co poprzednie wydawnictwa ze wznowionej serii „Polish Jazz”. Polskie Nagrania zadbały o odświeżone brzmienie, wnikliwe i pasjonujące teksty oraz nowoczesną szatę graficzną, która – nawiązując do oryginału – wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów. Mastering wykonał Jacek Gawłowski, autorami komentarzy do płyt są Jan Borkowski, Tomasz Szachowski, Michał Wilczyński oraz Tomasz Tłuczkiewicz, zaś redaktorem serii – Paweł Brodowski.

Płyta „Live Embers” została  wydana w roku 1975 jako nr 43 w serii „Polish Jazz”. Była jedynym w pełni solowym nagraniem Adama Makowicza, jakie ukazało się w Polsce. Na albumie znajduje się siedem utworów jego autorstwa, m.in. „Żarzące się węgielki” czy „Raz tak, raz nie” – jedna to z najlepszych kompozycji pianisty. Album dopełniają bardziej osobiste kawałki, takie jak „Opalizacja” czy „Ballada dla R” (będące rodzajem interludiów), a także zagadkowe „Tańcząca panda” i „Passiflora”. Na płycie znaleźć można również standardy autorstwa Scotta Joplina „Solace” i „Entertainer”, grane przez Makowicza z odrobiną zamierzonej nonszalancji oraz humoru i ze swingiem, który w następnych latach stał się jego głównym postulatem estetycznym. Obok tego umieszczone zostały „Countdown” i „Giant Steps” będące w istocie skrajnie trudnymi jazzowymi etiudami.

„Drifting Feather” – pierwsza i jedyna płyta zespołu Paradox – została wydana w 1971 roku w serii Polish Jazz pod numerem 26. Na przełomie lat 60. i 70. Paradox proponował muzykę, której odpowiedników we wcześniejszym czy późniejszym okresie próżno szukać. Twórcą i liderem zespołu był puzonista Andrzej Brzeski, a na gitarze klasycznej grał późniejszy współpracownik Czesława Niemena i SBB – Sławomir Piwowar. Album „Drifting Feather”, liczący sobie dzisiaj już ponad 40 lat, to jedno z najdoskonalszych rodzimych dokonań jazzu progresywnego. W każdym utworze czai się niespodzianka, pewien element zaskoczenia i złamania wybranej konwencji.

Płyta ”Sound of Marianna Wróblewska” została nagrana w Warszawie w kwietniu 1972 roku i jest pierwszą nagraną w Polsce płytą jazzową płytą wokalną. Repertuar który wykonuje Marianna Wróblewska został podzielony na dwie wyraźne części; Warner Music Poland określa je mianem „jazzowej” i „rozrywkowej”. Na płycie winylowej strona A (utwory 1-5) zawiera amerykańskie standardy należące do żelaznego repertuaru Billy Holiday. Artystce w pierwszej części płyty towarzyszą doskonali muzycy: Włodzimierz Nahorny, Mieczysław Kosz, Janusz Kozłowski i Kazimierz Jonkisz. Kolejne utwory zamieszczone w oryginale na stronie B (utwory 6-10) to pozornie muzyka pop, ale z piosenkami Komedy, Nahornego i Namysłowskiego, dodatkowo z towarzyszeniem również wytrawnych jazzmanów (pojawiają się tam takie marki, jak Namysłowski, Szukalski, Cieślak, Jarczyk, Jonkisz).

Oto szósta w kolejności płyta w serii „Polish Jazz” i pierwsza, którą firmuje Zbigniew Namysłowski. Postać, bez której trudno wyobrazić sobie zarówno całą serię, jak i w ogóle, polską scenę jazzu ostatniego półwiecza. Album Kwartetu Namysłowskiego jest kamieniem milowym w dyskografii artysty. Powstał w okresie kluczowym dla rozwoju jazzu w Polsce, mniej więcej równolegle do albumów Komedy („Astigmatic”, Polish Jazz vol.5) i Kwintetu Andrzeja Trzaskowskiego (Polish Jazz vol.4). Zdefiniował język muzyczny Zbigniewa Namysłowskiego jako kompozytora i saksofonisty a także przygotował grunt pod płyty następne, w tym „Winobranie” i „Kujawiak goes funky”. Wraz z Namysłowskim grają Adam Makowicz, Janusz Kozłowski oraz Czesław Bartkowski.

Album „Music For K”, został nagrany w styczniu 1970 roku i wydany w tym samym roku pod numerem 22 w serii „Polish Jazz”. „Music for K”, to elegia na śmierć bandleadera, mistrza i przyjaciela – Krzysztofa Komedy. Jest to pierwsza z trzech płyt Kwintetu Tomasza Stańki, a tym samym jego płytowy debiut jako lidera. Był to jeden z najwspanialszych zespołów w historii jazzu w Polsce. Quintet wniósł znaczący wkład w rozwój nowoczesnej muzyki jazzowej w Europie, na jego czele Stańko dołączył do elity europejskiej awangardy jazzowej, w jego składzie debiutował na wielkiej scenie Zbigniew Seifert. Krytycy magazynu „Jazz Forum” w ankiecie na jubileusz 50-lecia pisma uznali „Music For K” za szósty, a słuchacze Programu II Polskiego Radia w plebiscycie z okazji II Międzynarodowego Dnia jazzu za ósmy najlepszy polski album jazzowy wszechczasów.

Płyta „Modern Pentathlon” ukazała się w serii „Polish Jazz” pod numerem 49 w roku 1976. Pierwsza długogrająca płyta Laboratorium podzielona jest na dwie części. Na pierwszej stronie płyty są reprezentatywne nagrania zespołu, strona druga (w wersji CD utwory 6-9) to muzyka bardziej komercyjna. Pierwszą część wypełnia tytułowa kompozycja zespołu: „Pięciobój nowoczesny” – podzielona na pięć części suita, która przynosi m.in. brawurowe, rozpędzone tutti całego zespołu i skontrastowane z nim eteryczne, subtelne fragmenty eksponujące saksofon i gitarę akustyczną. Nie zabrakło też w tej obfitej dźwiękowej materii solidnej porcji wokalnych eksperymentów Stryszowskiego. Drugą część wypełniają cztery krótsze utwory. Lider, Janusz Grzywacz tak o nich mówił: „Są to utworki lekkie, zgrabne i przyjemne, aby mogła ich posłuchać rozmaita publiczność”. Tu już nie było miejsca na większe eksperymenty i powolne budowanie formy. Był za to doskonały groove, soczyste partie piana Fendera i piękne, funkowe tematy, takie jak „Funky dla Franki” czy „ABZ”



Więcej o...
WARNER MUSIC POLAND

Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.

CO W MAGAZYNIE

Czytaj najnowszy numer