pl | en

No. 158 Czerwiec 2017

KILKA PROSTYCH SŁÓW… O PRZYSZŁOŚĆ AUDIO
MONACHIUM | HIGH END 2017

o chwila wychodzi na jaw, że w tym roku ominąłem takie, czy inne stoisko, pominąłem taką, czy inną prezentację, że nie dotarłem na niektóre umówione spotkania. Tłumaczę się brakiem czasu, i jest to prawda, nie rozgrzesza mnie to jednak z tego, że po prostu nie wszystko w tym roku udało mi się zobaczyć i nie wszędzie udało mi się być – przepraszam! Jedynym wytłumaczeniem jest to, że wystawa High End 2017 w monachijskim centrum wystawienniczym M.O.C. była bowiem największą edycją tej imprezy w jej historii.

To jedna z nielicznych okazji, przy których mogę spotkać wszystkich swoich przyjaciół i znajomych w jednym miejscu. Postanowiłem to wykorzystać i zapytać ludzi, których lubię, którym ufam i cenię o kilka rzeczy, będących w ostatnim czasie na ustach ludzi z naszej branży. Wszystkim zadałem te same pytania, aby czytelnicy „High Fidelity” mogli porównać podejście do tematu i opinie różnych ludzi. Pozostawiłem im wolną rękę w doborze pytań, nie na wszystkie musieli odpowiadać. Jak zaraz się państwo przekonacie, mają oni często kompletnie odmienne zdanie na ten sam temat, co pokazuje, że branża audio nie jest monolitem, a zbiorem równoważnych nurtów. Wypowiedzi łączy z kolei pasja moich rozmówców do muzyki i urządzeń, za pomocą których jest odtwarzana. Myślę, że daje się to odczuć.

O rozmowę poprosiłem pana Heinza Lichteneggera, założyciela i dyrektora firmy Audiotuning, która z kolei jest właścicielem marki Pro-Ject Audio, Maurizio Aterini – założyciela i właściciela firmy Gold Note (z którym wiele lat temu rozmawiałem w podobnej formule), Gerharda Hirta – założyciela i właściciela Ayon Audio, współwłaściciela Lumen White, jak również członka Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego, rządzących w firmie Audiovector Ole i Madsa Klifothów, Rumena Atarskiego – właściciela Thrax Audio, René Laflamme – właściciela firmy Fidelio, zarządzającego firmą 2 x HD i dystrybutora w Ameryce Północnej marki Nagra oraz Dirka Sommera, naszego przyjaciela z magazynu hifistatement.net, członka Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego, z którym – oraz jego żoną Birgit – spędziliśmy fantastyczny wieczór w prawdziwie bawarskiej knajpie na obrzeżach Monachium. Wszystkim wam dziękuję!

HEINZ LICHTENEGGER 
Audiotuning | Pro-Ject Audio Systems
AUSTRIA

WOJCIECH PACUŁA: Czy high-end umarł?‎ 
HEINZ LICHTENEGGER: Zdecydowanie nie. W niebezpieczeństwie znalazło się jednak stereo, ponieważ powróciliśmy do czasów nagrań mono. Jakieś 95% sprzedawanych dzisiaj urządzeń audio nie ma nic wspólnego ze stereo hi-fi, ponieważ wszystkie soundbary i głośniki streamingowe mają przetworniki tak blisko siebie, że w rezultacie dają dźwięk monofoniczny i potrzebny jest procesor, aby zróżnicować kanały. Nie ma to nic wspólnego z jakością. Jeśli rynek pójdzie w tym kierunku, to wcześniej czy później ukatrupi high-end. Będę z tym walczył.

Czy high-end jest zbyt drogi?
Tak, a to dlatego, że wolumen sprzedaży się zmniejsza, firmy potrzebują więc większych marż – z tego powodu ceny rosną do absurdalnych poziomów. Będę z tym walczył.

Jak się przedstawia sprawa z młodymi ludźmi – udało się nam przyciągnąć ich do naszego hobby? Dlaczego?
Nie, nie udało się nam tego zrobić, ponieważ high-end stał się zbyt drogi i ezoteryczny. High-endem może być high-endowy gramofon w perfekcyjnym pokoju z dobrymi głośnikami i dobrym wzmacniaczem. Prawdziwy high-end wiąże się z uwagą przykładaną do szczegółów, a nie z ceną. Być może PC audio przyciągnie do nas więcej młodych ludzi. Będę o to walczył.

Problem ŹRÓDŁA – czy odtwarzacze plików audio to już dojrzała technologia? Czego im brakuje, a co zostało już osiągnięte?
Same pliki nigdy nie były problemem – problemem jest muzyka i jakość nagrania. Będę o to… już zresztą wiesz :)

Czy są na horyzoncie nowe technologie warte zainteresowania?
Nie ma JEDNEJ ważnej technologii, WSZYTSKIE są równie istotne i powoli będą wpływały na to, że będziemy mieli coraz lepszy dźwięk.

Czy korekcja akustyki pomieszczenia jest ważną techniką?
Z jednej strony – może być. Moje podejście jest jednak inne: kierując się własnymi uszami szukaj urządzeń, które będą pasowały do twojego systemu i twojego smaku.

MQA – przyszłość streamingu plików audio?
Zobaczymy… Ale jedno jest pewne – pojawiła się kolejna opcja, zaprojektowana specjalnie pod kątem dźwięku, dzięki której jest on naprawdę lepszy.

Streaming czy downloading?
Streaming i analog.

Co w roku 2017 będzie dla twojej firmy najważniejsze?
Generalnie trzy, wszechstronnie wyposażone serie. Wybierajcie i kupujcie tylko to, czego naprawę potrzebujecie!!! Ponownie musimy się nauczyć kupować to, czego potrzebujemy, ale w lepszej jakości. Po co kupować gramofon z przedwzmacniaczem, wyjściem USB, elektroniczną zmianą prędkości 33/45, stroboskopem, odłączaną główką ramienia, łączem Bluetooth itp., kiedy tak naprawdę potrzebujemy lepszego dźwięku… Nasza branża kolejny raz zaczyna sprzedawać wyposażenie i funkcjonalność, a nie jakość dźwięku.

Jeśli mógłbym polecić coś rozpoczynającemu przygodę z audio, byłby to budżetowy high-end w postaci przedwzmacniacza/DAC-a/wzmacniacza słuchawkowego Pro-Ject Pre Box S2 Digital.

audiotuning.com
project-audio.com


MAURIZIO ATERINI
Gold Note
WŁOCHY

WOJCIECH PACUŁA: Czy high-end umarł?‎ 
MAURIZIO ATERINI: Żadna luksusowa branża obecna na rynku nie umiera. Ale też high-endowe audio ma problemy dlatego, że młodsze generacje nie są zainteresowane muzyką w taki sam sposób, jak to miało miejsce wcześniej. Być może powinniśmy więcej mówić o tym, kto zabija high-end, nawet bez dogłębnego rozumienia, dlaczego tak się dzieje?

Czy high-end jest zbyt drogi?
Jak w każdym biznesie, niektóre produkty są zbyt drogie, inne nie. Musimy przy tym wziąć pod uwagę to, że małe firmy mają wyższe koszty produkcji, ponieważ nie są w stanie wykonywać wszystkiego samodzielnie i nie są w stanie kalkulować kosztów produkcji biorąc pod uwagę jej wielkość – a tylko duży wolumen pozwala obniżyć cenę.

Jak się przedstawia sprawa z młodymi ludźmi – udało się nam przyciągnąć ich do naszego hobby? Dlaczego?
To zależy – kogo. Całkiem łatwo jest dotrzeć do starszej generacja słuchaczy mających – powiedzmy – 55/60 lat (powyżej wszystko staje się jeszcze trudniejsze), ponieważ mają oni świadomość tego, jak ważny jest związek muzyki i jakości dźwięku. Myśląc o młodszych generacjach musimy całkowicie zmienić nasze podejście i to pod wieloma względami. Musimy ich zaciekawić nowymi technologiami i wygodą, np. przez stosowanie przesyłu przez Wi-Fi i zintegrowane urządzenia streamujące. Chociaż młodzi ludzie stale „używają” muzyki, to robią to najczęściej w towarzystwie obrazu. Jeśli skupimy się wyłącznie na dźwięku, prawdopodobnie będzie to zbyt mało, aby ich zaciekawić.

Problem ŹRÓDŁA – czy odtwarzacze plików audio to już dojrzała technologia? Czego im brakuje, a co zostało już osiągnięte?
Brakuje mu tylko wiedzy wśród ludzi związanych z branżą audio, ponieważ to nie jest rzecz naturalna dla starszych osób. Ten, kto będzie się trzymał z dala od komputerowego audio, ten – w mojej opinii – wkrótce zniknie z rynku.

Czy są na horyzoncie nowe technologie warte zainteresowania?
Patrz wyżej.

Czy korekcja akustyki pomieszczenia jest ważną techniką?
Prawdopodobnie może być ważna, jeśli zostanie zintegrowana w większej liczbie produktów i jeśli będzie łatwa w obsłudze. Inaczej, jak to bywa z branżą akcesoriów, będzie miała ograniczony zasięg, ograniczony tylko do akcesoriów.

MQA – przyszłość streamingu plików audio?
Trudno przewidzieć, jakie formaty będą w przyszłości standardem audio, ale pewne jest to, że głównym źródłem sukcesu nie będzie jakość dźwięku. Ograniczeniem dla MQA jest konieczność dekodowania sygnału w urządzeniu końcowym przez algorytm, który został zaproponowany nie przez dużą korporację, a niewielkiego producenta high-end, która prawdopodobnie nigdy nie będzie miał na tyle dużej siły przebicia, aby spopularyzować tę technologię. To, kolejny raz, kiedy dostajemy coś dla starszej generacji odbiorców, które z drugiej strony nie korzystają z audio komputerowego, ponieważ brakuje im wiedzy na ten temat.

Streaming czy downloading?
Streaming.

Co w roku 2017 będzie dla twojej firmy najważniejsze?
Pod marką Gold Note wprowadzamy na rynek naprawdę innowacyjne produkty. Myślę jednak, że potrzebujemy nowej generacji kolumn w niższych przedziałach cenowych.

goldnote.it


GERHARD HIRT
Ayon Audio | Lumen White
AUSTRIA

WOJCIECH PACUŁA: Czy high-end umarł?‎ 
GERHARD HIRT: Dobre pytanie. Widzimy, że rynek audio powyżej 100 000 euro za produkt jest martwy (choć oczywiście zawsze znajdziesz jakiegoś szalonego Chińczyka lub Rosjanina, ale to nie jest prawdziwy biznes) i to zabija cały rynek. Jak wytłumaczyć klientowi, że wzmacniacz lub kolumny kosztują więcej niż Ferrari? A nawet ty, bądźmy szczerzy, kiedy widzisz tego typu produkt, ile byś za niego dał? Ile sztuk masz przygotowanych do sprzedaży? I dopiero po odpowiedzi na te pytania klienci są w stanie za dany produkt zapłacić. Polityka high-endu jest w tej chwili nonsensowna. Warto natomiast pracować na to, aby zaoferować high-end w sensownej cenie.

Czy high-end jest zbyt drogi?
Tak. I jeśli tego nie zmienimy (a wszyscy płyniemy w tej samej łódce) i to szybko, klienci z pieniędzmi – a interesują się oni sportowymi samochodami, zegarkami etc. – zaczną nas ignorować, pytając za każdym razem, dlaczego to tyle kosztuje. Kolejnym problemem są także dystrybutorzy i sprzedawcy oferujący bardzo duże upusty – to psuje rynek i tworzy fałszywe przekonanie o tym, że wszyscy chcemy wykorzystać klientów.

Jak się przedstawia sprawa z młodymi ludźmi – udało się nam przyciągnąć ich do naszego hobby? Dlaczego?
Niestety nie, nie przyciągnęliśmy ich. Wystarczyło, że widzą, jak się zachowujemy, jakie mamy ceny, a za chwilę zobaczą, jaki upust mogą dostać, a całości dopełni czarny PR i złe plotki rozsiewane przez konkurencję. Młodzi ludzie po prostu nie są zainteresowani w głupich akcjach, którymi zajmują się niektórzy nasi „przyjaciele”. Słyszę to niemal codziennie!

Problem ŹRÓDŁA – czy odtwarzacze plików audio to już dojrzała technologia? Czego im brakuje, a co zostało już osiągnięte?
Nie sądzę, żeby źródło było problemem – możemy żyć zarówno z CD, PL, streamingiem itd. Problemem jest natomiast to, że źródła steramingowe są zbyt skomplikowane i niemal „codziennie” mamy nowe funkcje – to przecież szaleństwo! Na przykład coraz wyższe częstotliwości próbkowania (bezużyteczne), a wcześniej Spotify, Tidal, teraz Qobuz i Google oraz Apple – kto ich wszystkich potrzebuje?

Czy są na horyzoncie nowe technologie warte zainteresowania?
Raczej nie!

Czy korekcja akustyki pomieszczenia jest ważną techniką?
Absolutnie nie! To kolejny problem, wynikający z rosnącej komplikacji, tysiąca opcji i nastaw, a w końcu i tak się okazuje, że wszystko brzmi gorzej niż bez tego wszystkiego. To zabija prawdziwą ideę wysokiej klasy high-endu.

MQA – przyszłość streamingu plików audio?
Meganonsens! Meridian, niemal martwa firma, wymyśliła bezużyteczną technikę. Kto potrzebuje kolejnego formatu, kiedy mamy przecież CD, LP, SACD, DSD-A, HR od 24/44,1 po 24/192, DXD, DSD! Wszystkie tytuły dostępne obecnie w MQA są również dostępne w większości formatów, które przywołałem. Już i tak rynek jest tak dezorientujący, że coraz mniej ludzi jest nim zainteresowanych, co krok po kroku zabija naszą branżę.

Dobrym przykładem jest kino domowe: co trzy miesiące nowa funkcja; zaczęło się od 5.1, 6.1, 7.1, 7.2 itd. Pamiętam, jak dawno temu jeden z naszych dobrych klientów kupił procesor kina domowego za 10 000 euro. Zaraz potem pojawiła się nowsza wersja tego samego procesora. Trzy miesiące później poddał się i sprzedał całe kino. Za sprzedany procesor wziął 2000 euro – strata była ogromna, a człowiek jest na zawsze dla nas stracony. MQA jest promowany przez niektóre amerykańskie magazyny, ponieważ nie mają one w ręce żadnych prawdziwych nowości z rynku i muszą czymś zaciekawić swoich czytelników. Myślę, że będzie to powracało jak bumerang.

Streaming czy downloading?
Streaming, np. ze Spotify, Apple czy innych serwisów ma naprawdę złą jakość dźwięku. O ile po prostu sufrujemy po muzyce, to jest to OK., ale do słuchania na serio przez high-endowców jest bezużyteczne. Ściąganie jest zazwyczaj związane z lepszą jakością, ale nie jest tanie, trzeba więc iść w tym kierunku krok po kroku. Pytanie brzmi: jak branża sobie z tym poradzi?

ayonaudio.com


OLE & MADS KLIFOTH
Audiovector
DANIA

WOJCIECH PACUŁA: Czy high-end umarł?‎ 
OLE & MADS: High-end jest daleki od śmierci. W Audiovectorze uważamy, że coraz więcej i więcej ludzi jest zainteresowanych high-endowymi produktami z naszej oferty. Jesteśmy przekonani co do tego, że jest bardzo ważne mieć świetnie brzmiący produkt, który także dobrze wygląda. Niezwykle ważne jest to, aby kolumny były jak najbardziej elastyczne, jeśli chodzi o ich zestawianie ze wzmacniaczami.

Czy high-end jest zbyt drogi?
Nie, przynajmniej jeśli chodzi o nasze produkty. Wszystkie kolumny powstają w Kopenhadze i wychodzą spod rąk duńskich rzemieślników, korzystających z wysokiej jakości podzespołów i zaawansowanej inżynierii.

Jak się przedstawia sprawa z młodymi ludźmi – udało się nam przyciągnąć ich do naszego hobby? Dlaczego?
Tak, myślę, że się nam udało. Tidal i inne serwisy sprawiły, że młodym ludziom jest teraz łatwo znaleźć i odkrywać nową muzykę. To swego rodzaju impet, który wykorzystujemy jako firma high-endowa. Widzimy, że nasza seria QR jest kupowana przez różnych ludzi, ale dominują ludzie młodzi.

Problem ŹRÓDŁA – czy odtwarzacze plików audio to już dojrzała technologia? Czego im brakuje, a co zostało już osiągnięte?
Nie, to nie jest jeszcze dojrzała technologia, ale można się postarać i zastosować najlepsze oprogramowanie, odsprzęgnięcie i dobre kable USB – dźwięk może być wówczas całkiem dobry. W tym roku w Monachium używaliśmy odtwarzacza software’owego Audirvana Plus z laptopem Macbook Pro i systemem odsprzęgania Ansuz Diamond, kable USB Ansuz Diamond DTC i DAC wmontowany do wzmacniacza Gryphon Diablo 300. Wszystkim się to podobało – nawet ludziom z Gryphona.

Czy są na horyzoncie nowe technologie warte zainteresowania?
Może MQA, ale jeśli chodzi o jakość dźwięku to wciąż niedojrzała technologia.

Czy korekcja akustyki pomieszczenia jest ważną techniką?
Nie. Uważamy, że nasze kolumny zawsze lepiej grają jeśli poświęcimy czas na ich dopasowanie do systemu i ich ustawienie. Systemy korekcji akustyki można stosować jako ostatnią deskę ratunku, ale tylko z systemami cyfrowymi, a nie analogowymi!

MQA – przyszłość streamingu plików audio?
Musimy się o MQA więcej dowiedzieć, ale pomysł się nam podoba – myślimy, że MQA jest kolejnym krokiem w stronę high-endowego streamingu. Ale jednocześnie wiedzmy, że MQA potrzebuje jeszcze sporo czasu, aby był w 100% dopracowany.

Streaming czy downloading?
Downloading! Streaming, jak się wydaje, kradnie z muzyki miłość, ciepło i analogowe brzmienie.

Co w roku 2017 będzie dla twojej firmy najważniejsze?
Prezentacja fantastycznie brzmiących produktów o znakomitej muzykalności dla naszych ukochanych klientów. Jesteśmy bardzo wdzięczni za to, że wielu ludzi lubi nasze produkty – a to inspiruje nas do tego, aby być jeszcze lepszym. DZIĘKUJEMY ZA TO!

audiovector.com


RUMEN ATARSKI
Thrax Audio
BUŁGARIA

WOJCIECH PACUŁA: Czy high-end umarł?‎ 
RUMEN ATARSKI: Nie całkiem, ale da się wyczuć na rynku high-end dezorientację. Dla wielu ludzi high-end jest tożsamy z wysokimi cenami. A przecież luksusowe wykonanie przeciętnych produktów nie czyni z nich high-endu. Czyni z nich jedynie drogie produkty.

Czy high-end jest zbyt drogi?
Tak. Zbyt wysokie ceny odstraszają ludzi, ponieważ nie widzą oni w tych produktach żadnej wartości. Jeśli chcesz kupić funt srebra, to idziesz do jubilera, nie musisz w tym celu kupować kabla. Srebro kupione u jubilera będzie po prostu lepszym interesem. Musi być konkretny powód tego, aby coś robić w jakiś specyficzny sposób lub aby korzystać ze specyficznych materiałów. Metale szlachetne są używane jako wymówka do usprawiedliwiania wysokich cen, podobnie zresztą jak wielokrotne lakierowanie drewna itp. Warto wziąć pod uwagę, że dobra skóra kosztuje mniej niż dobra anoda, a mimo to ludzie są gotowi zapłacić 3-4 razy więcej za skórę.

Jak się przedstawia sprawa z młodymi ludźmi – udało się nam przyciągnąć ich do naszego hobby? Dlaczego?
Młodzi ludzie mają dostęp do informacji i nie są za bardzo „sformatowani” (ze względu na brak „doświadczenia”). Jeśli nie widzą oni w czymś wartości nie będą chcieli tracić pieniędzy bez żadnego powodu.

Problem ŹRÓDŁA – czy odtwarzacze plików audio to już dojrzała technologia? Czego im brakuje, a co zostało już osiągnięte?
Pliki są OK., a serwisy streamingowe są coraz lepsze. Możesz teraz mieć streaming w wysokiej rozdzielczości, co jest dla mnie wystarczające. Aby to dobrze odtworzyć potrzebujesz odpowiedniego odtwarzacza, ale są one już dostępne. Technologia jest już dojrzała i dostępna.

Czy są na horyzoncie nowe technologie warte zainteresowania?
Tak, np. elementy w rodzaju tranzystorów JFET Silicon Carbide i tranzystorów Galium Nitride. Charakteryzują się one właściwościami, które w audio nie były jeszcze wykorzystane.

Czy korekcja akustyki pomieszczenia jest ważną techniką?
Mamy do czynienia z dużym nieporozumieniem. Większość rozwiązań tego typu jest obarczonych wrodzonymi wadami i powinny być one zabronione! Co powiedziawszy trzeba zauważyć, że niektóre z systemów działają całkiem dobrze, jeśli są oczywiście zaaplikowane przez profesjonalnych instalatorów w specjalnie do tego przygotowanym pomieszczeniu. Problemem jest to, że koryguje się to, co się mierzy, jeśli więc zmierzy się nie to, co trzeba, wprowadzi się złą korekcję. Brakuje nam wiedzy, a nie technologii.

MQA – przyszłość streamingu plików audio?
To dojna krowa niemająca dla naszej branży żadnej wartości. Rozumiem to jako agresywny marketing w typie Dolby. Nie ma absolutnie żadnej potrzeby, aby to stosować.

Streaming czy downloading?
Najważniejsze są zintegrowane rozwiązania przyjazne dla użytkownika, które mogłyby przyciągnąć nowych ludzi. W naszych wzmacniaczach zintegrowanych oferujemy streaming, Bluetooth i przedwzmacniacz gramofonowy równolegle z dobrze zadomowionymi formatami. Dzięki temu ułatwiamy przejście i przeszmuglowanie tych rozwiązań do czyjegoś domu bez potrzeby konfrontacji z partnerem. Nie chodzi nam o lifestyle, ale o wysoką jakość dźwięku i użyteczność – coś w stylu Audio RS.

thrax.bg


RENÉ LAFLAMME
2xHD | Nagra
KANADA

WOJCIECH PACUŁA: Czy high-end umarł?‎ 
RENE LAFLAME: Nie, moje doświadczenia z pracy z Nagrą w ciągu ostatnich 12 miesięcy mówią o podwojeniu sprzedaży i o coraz większej grupie odbiorców wśród ludzi z młodszej generacji. Jak widziałeś, do naszego pokoju w Monachium nie można było wejść, tylu ludzi chciało posłuchać tego systemu.

Czy high-end jest zbyt drogi?
Budowanie high-endowych produktów, w które zaangażowanych jest wielu inżynierów (Nagra zatrudnia na stałe 11 inżynierów) dużo kosztuje. Tak więc są to produkty, w których naprawdę zależy nam na jakości dźwięku i na tym, aby im służyły przez całe życie. Prace nad przedwzmacniaczem HDPreamp, który pokażemy na jesieni, zajęły naszemu wydziałowi R&D trzy lata.

Jak się przedstawia sprawa z młodymi ludźmi – udało się nam przyciągnąć ich do naszego hobby? Dlaczego?
To rzecz, z którą się zmierzymy w niektórych naszych produktach, które pokażemy w przyszłości.

Problem ŹRÓDŁA – czy odtwarzacze plików audio to już dojrzała technologia? Czego im brakuje, a co zostało już osiągnięte?
Jakość studiów masteringowych i przetworników A/D jest obecnie znacznie lepsza niż kiedyś, dzięki czemu jesteśmy bardzo blisko taśmy master. Ograniczeniem od strony odtworzenia wciąż są wysokie szumy serwerów bazujących na rozwiązaniach komputerowych. Ale wiele firm odniosło w tej mierze znaczne sukcesy.

Czy są na horyzoncie nowe technologie warte zainteresowania?
Nie, przynajmniej takie o których bym wiedział. Może reprodukcja dźwięku 3D za pomocą stereofonicznej pary głośników.

Czy korekcja akustyki pomieszczenia jest ważną techniką?
W niedrogim audio i w systemach kina domowego to bardzo dobry sposób na osiągnięcie lepszego balansu tonalnego. Jeśli mówimy o high-endzie lepsze są, w moim przekonaniu, prawdziwa korekcja akustyki, świetne rozmieszczenie kolumn i znakomite pomieszczenie odsłuchowe – przynajmniej wtedy, kiedy zależy nam na emocjach i przezroczystości.

MQA – przyszłość streamingu plików audio?
Tak, jeśli mowa o streamingu z lepszym dźwiękiem. Problemem, który wciąż nie został rozwiązany jest to, że streaming nie jest najlepszym źródłem dźwięku, a to ze względu na potrzebę przesyłu dużych ilości informacji w czasie rzeczywistym oraz wysokie szumy.

Streaming czy downloading?
Kiedy ściągasz album masz go w swojej kolekcji i możesz go odtwarzać do końca swojego życia; możesz wykonać też jego kopię bezpieczeństwa. Jeśli chodzi o dźwięk, karty SD czytane bezpośrednio przez odtwarzacz zagrają w bardziej analogowy sposób niż streaming. I ze streamingu nie ma zbyt wielu pieniędzy dla muzyków lub producentów. Pobieranie daje możliwość takiego samego obcowania z muzyką, jak w przypadku płyty CD, a artyści otrzymują tyle samo pieniędzy, jak przy sprzedaży płyty CD lub LP.

Co w roku 2017 będzie dla twojej firmy najważniejsze?
Po prostu wymienię:

Zamierzam wydać również album Sonny’ego Boy Williamsona, który świetnie brzmi, nowy album Holly Cole przygotowany dla 2xHD oraz nowy album Billego Evansa.

2xhd.com
nagraaudio.com


DIRK SOMMER
hifistatemen.net | Sommelier du Son
NIEMCY

WOJCIECH PACUŁA: Czy high-end umarł?‎ 
Nie, wydaje się, że tak naprawdę przeżywa drugą młodość (patrz niżej).

Czy high-end jest zbyt drogi?
Jest wiele zbyt drogich produktów, ale z drugiej strony dobrze brzmiące źródło cyfrowe nigdy nie było tak tanie, jak dzisiaj. Nawet przystępny cenowo DAC brzmi lepiej niż najdroższe urządzenia sprzed 15 lat.

Jak się przedstawia sprawa z młodymi ludźmi – udało się nam przyciągnąć ich do naszego hobby? Dlaczego?
Na wystawie było wielu młodych ludzi, podobnie jak w zeszłych latach. Pomogły nam w tym słuchawki i komputerowe audio.

Problem ŹRÓDŁA – czy odtwarzacze plików audio to już dojrzała technologia? Czego im brakuje, a co zostało już osiągnięte?
To nie jest żaden problem: mamy lepsze gramofony, wkładki i ramiona niż wcześniej, a – przynajmniej według mnie – NAS-y z odtwarzaczami streamingowymi brzmią lepiej niż komputery i transporty CD.

Czy korekcja akustyki pomieszczenia jest ważną techniką?
Nie, przynajmniej jeśli chodzi o high-end. Trzeba pracować nad pomieszczeniem odsłuchowym!

MQA – przyszłość streamingu plików audio?
Streaming może przyciągnąć do nas młodych ludzi, dlatego MQA jest dla mnie OK.

Streaming czy downloading?
Jestem zbyt staromodny na streaming.

hifistatement.net
sds-rpm.com

Kim jesteśmy?

Współpracujemy

Patronujemy

HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ).

HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ).

HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ).

HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut.
AIAP
linia hifistatement linia positive-feedback


Audio Video show


linia
Vinyl Club AC Records