pl | en

LUXMAN L-550AX i L-590AX – nowe integry Luxmana

W 2005 roku, kiedy Luxman obchodził swoje 80. urodziny, zaprezentował wzmacniacze zintegrowane L-550A i L-590A. Urządzenia te potwierdziły wysoki status Luxmana w panteonie sprzętu high-endowego. W urządzeniach tych zastosowano trudną w realizacji, drogą, ale mającą wiele zalet technikę klasy A – wzmacniania sygnału – od wejścia do wyjścia, uzupełnioną o pewne elementy wzięte z topowych modeli przedwzmacniaczy tego producenta. Na przykład już w L-550A II można było znaleźć nowy, elektroniczny selektor wejść, zaadaptowany z przedwzmacniacza C-1000f, a nowy, zastępujący go model L-550AX wyposażono dodatkowo w dyskretną kontrolę głośności LECUA poprzednio aplikowaną tylko w C-1000f.
Obudowę wykonano tak, aby doskonale tłumiła wibracje, obniżając tym samym poziom szumów. Transformator, elektrolityczne kondensatory i sekcja wzmacniacza są od siebie fizycznie oddalone, więc nie zakłócają się nawzajem. Aby dodatkowo zredukować interferencje, urządzenie zbudowano blokowo, izolując każdą sekcję przy pomocy ekranów.

Czysta klasa A
Dzięki uproszczonej topologi i usunięciu elementów, które były możliwe do wyeliminowania, brzmienie jest spójniejsze i bardziej detaliczne; dźwięk jest niezwykle dynamiczny i przejrzysty. Dzięki zastosowaniu klasy A wzmacniacz tego typu jest w stanie zaoferować więcej niż, dla przykładu, konstrukcje lampowe.

Selektor wejść
L-590AX i L-550AX, podobnie jak L509u wykorzystują podobny, najwyższej jakości elektroniczny selektor wejść, który oryginalnie był sercem innego urządzenia, a mianowicie przedwzmacniacza Luxman C-1000f. Użycie nowego elektronicznego przełącznika wejściowego minimalizuje zniekształcenia, podczas gdy w znaczący sposób polepsza się separacja kanałów oraz zmniejsza przesłuch międzykanałowy (w stosunku do L-550A/L-590A). Podświetlany wskaźnik pozycji selektora wyboru źródła informuje, jakie źródło jest aktywne.

Kontrola głośności
W nowych układach regulacji siły głosu użyto patentu pierwotnie wykorzystanego w topowym przedwzmacniaczu C-1000f, regulatora o nazwie LECUA 1000. To układ dyskretny, z wykorzystaniem oporników, a nie scalonego potencjometru, czy potencjometru oporowego. Dzięki takiej aranżacji w każdym pojedynczym ustawieniu głośności w ścieżce sygnału znajduje się tylko kilka pojedynczych rezystorów. A im mniej komponentów w ścieżce sygnału, tym jest on mniej zniekształcony i bardziej rozdzielczy.
Przy niskich poziomach standardowe potencjometry mają trudność z utrzymaniem balansu między kanałami, więc jeden z nich może grać nawet 3 dB głośniej niż drugi. Kontrola głośności zbudowana z dyskretnych oporników pozwala ten błąd wyeliminować.

Przedwzmacniacz
W nowym projekcie nie pominięto także sekcji przedwzmacniacza. Szum i zniekształcenia zostały zredukowane do minimum dzięki układowi sprzężenia zwrotnego ODNF wersji 3.0.

Okablowanie wewnętrzne z czystej miedzi
Wielokrotnie powtarzane odsłuchy przekonały nas o wykorzystaniu wysokiej jakości okablowania z miedzi beztlenowej OFC do transmisji sygnału wewnątrz wzmacniacza. Kable te wywierają minimalny wpływ na sygnał. Szerokie pasmo przenoszenia, z liniową fazą uzyskano poprzez ich niską indukcyjność i pojemność.

Przedwzmacniacz gramofonowy
Obydwa nowe wzmacniacze wyposażono w zintegrowany przedwzmacniacz gramofonowy, obsługujący zarówno wkładki MM jak i MC. Wejście MM charakteryzuje się wzmocnieniem 35 dB, natomiast wejście MC około 55 dB. Dla tego ostatniego rekomendujemy wkładki MC o napięciu wyjściowym > 0,7 mV. Przy wkładkach o niższych napięciach wyjściowych trzeba zastosować MT-88 – transformator step-up Luxmana dla wkładek MC.

Filtr subsoniczny
Filtr subsoniczny dostępny jest z pilota zdalnego sterowania i służy do usunięcia przydźwięku przy niskich częstotliwościach podczas słuchania płyt winylowych z gramofonów niskiej klasy. Kiedy ramię dotyka powierzchni płyty można usłyszeć modulację niskotonową nawet jeśli jeszcze nie gra muzyka. Powodowane jest to niskimi częstotliwościami pochodzącymi od silnika napędzającego talerz. Ta niepotrzebna informacja filtrowana jest przez filtr subsoniczny. Przycisk „Mono” służy do odsłuchu starych nagrań analogowych nagranych w tym właśnie formacie.

Wzmacniacz słuchawkowy
Wzmacniacz wyposażono w wysokiej klasy wzmacniacz słuchawkowy, dostępny z panelu przedniego, idealny dla nocnych odsłuchów. Głośniki można odłączyć za pomocą selektora wejść głośnikowych. Wyjście słuchawkowe „widzi” ten sam sygnał co wyjścia głośnikowe.

Para terminali głośnikowych
Wzmacniacz wyposażono w duże terminale głośnikowe, pozwalające napędzić dwie pary wymagających głośników. Możliwa jest zmiana pary głośnikowej A lub B. Można oczywiście włączyć obie pary jednocześnie. Równolegle do wyjść zastosowano kondensatory Takasina, pozwalające bezpiecznie stosować bi-wiring.

ODNF 3.0
Luxman jest właścicielem wielu patentów z zakresu audio, a wśród nich patentu na jedną z najważniejszych technik stosowanych we wzmacniaczach audio – Global Negative Feedback (ujemne sprzężenie zwrotne, globalne) – szeroko wykorzystywaną w przemyśle audio, choć od lat już nie przez samego Luxmana.
W zamian za to Luxman stosuje dziś rozwiązanie redukujące szum i poszerzające pasmo przenoszenia o nazwie Only Distortion Negative Feedback (ODNF). Ta odmiana prądowego sprzężenia zwrotnego działa w ten sposób, że na wyjściu układu izoluje się szumy i zniekształcenia (przez porównanie do wejścia) i dodaje negatywne sprzężenie zwrotne, ale jedynie z tym „nadmiarowym” sygnałem, sygnałem zniekształceń.
Konwencjonalne systemy ujemnego sprzężenia zwrotnego skutkują zwykle negatywnym wpływem na dźwięk, przede wszystkim w domenie czasowej (fazy). Układ ODNF ma niezwykle szerokie pasmo przenoszenia i jest ekstremalnie szybki. Nie korzysta też z kompensacji fazowej w układzie wzmocnienia. Nowa technika pozwala na rezygnację z układu DC-servo, dodatkowo upraszczając układ.
ODNF w wersji 3.0 analizuje sygnał muzyczny w trzech kolejnych „rzutach”, korygując szum i/lub zniekształcenia znalezione w analizowanym sygnale.

Kontrola barwy
Kontrola wysokich i niskich tonów w erze minimalizmu może się wydawać anachronizmem, ale może być także niebywale efektywnym rozwiązaniem, przywracającym do życia każdą kolekcję płyt. Wszyscy posiadamy muzyczne skarby, które są wyzwaniem sonicznym. Wiele płyt z lat 80. brzmi ostro, z cyfrową jaskrawością, która może przeszkadzać. Redukując wysokie tony sprawimy, iż dźwięk płyty CD będzie bardziej przyjazny i delikatniejszy – zbliżony do głębokich analogowych brzmień. Kiedy chcemy wyłączyć kontrolę tonów wystarczy wcisnąć przycisk „Line Straight”. Kontroli barwy można użyć również do kompensacji akustyki pomieszczenia.

Specyfikacja techniczna

L-550AX
Moc wyjściowa: 2 x 20 W/8 Ohm; 2 x 40 W/4 Ohm
Czułość/impedancja wejściowa:
Phono MM: 2,5 mV/47 kOhm
Phono MC: 0,3 mV/100 Ohm
Liniowe: 180 mV/42 kOhm
Całkowite zniekształcenia harmoniczne: <0,005%
Pasmo przenoszenia: 20 Hz-100 kHz (-3 dB)
Stosunek sygnał/szum: >105 dB
Wejścia: 4 x liniowe RCA, 2 x liniowe XLR, 1 x MM/MC (przełącznik), 1 x TAPE, 1 x wejście na wzmacniacz mocy
Wyjścia: 1 x przedwzmacniacz, 1 x TAPE, 1 x słuchawkowe
Terminale głośnikowe: A i B (przełącznik)
Wymiary: 440 mm x 193 mm x 463 mm
Waga: 28,2 kg
Akcesoria: metalowy pilot, kabel sieciowy JPA-1000

L-590AX
Moc wyjściowa: 2 x 30 W/8 Ohm; 2 x 60 W/4 Ohm
Czułość/impedancja wejściowa:
Phono MM: 2,5 mV/47 kOhm
Phono MC: 0,3 mV/100 Ohm
Liniowe: 180 mV/42 kOhm
Całkowite zniekształcenia harmoniczne: <0,005%
Pasmo przenoszenia: 20 Hz-100 kHz (-3 dB)
Stosunek sygnał/szum: >107 dB
Wejścia: 4 x liniowe RCA, 2 x liniowe XLR, 1 x MM/MC (przełącznik), 1 x TAPE, 1 x wejście na wzmacniacz mocy
Wyjścia: 1 x przedwzmacniacz, 1 x TAPE, 1 x słuchawkowe.
Terminale głośnikowe: A i B (przełącznik)
Wymiary: 440 mm x 193 mm x 463 mm
Waga: 28,2 kg
Akcesoria: metalowy pilot, kabel sieciowy JPA-1000

Źródło: Audio Center Poland